måndag 30 september 2019

Hemlagad ajvar relish


Häromdagen testade jag att röra ihop en sats hemlagad ajvar relish utan vitlök. Det var faktiskt mycket enklare än vad jag trodde att göra egen ajvar. Jag tog i och för sig en genväg och använde färdiga paprikor på burk istället för att rosta egna, eftersom färsk paprika var hutlöst dyrt just då. Till min stora glädje blev den hemmagjorda ajvarn betydligt godare än vad jag trodde att det skulle bli. Det känns bra att det blev ett så lyckat resultat, eftersom jag numera är tvungen att laga egen ajvar, om jag vill använda det i maten, på grund av min överkänslighet mot vitlök. Den som tål vitlök kan givetvis ha i det.  

Hemlagad ajvar relish
blir ca 5 - 6 dl färdig sås/ röra
4 färska röda paprikor, à ca 175 g styck, alternativt samma mängd väl avrunna konserverade paprikor (jag valde konserverade, se sort på bilden)
1 stor eller 2 mindre auberginer (ca 500 - 600 g)
1 finhackad färsk chilifrukt
2 - 3 msk olivolja
1 - 2 tsk vitvinsvinäger
½ - 1 tsk strösocker alternativt  1 - 2 tsk flytande honung
1 tsk salt
1 tsk paprikapulver
½ - 1 tsk lökpulver 
1 -2 pressade vitlöksklyftor (jag hade inte i detta)
1 - 2 krm grovmalen svartpeppar

Gör så här: 
OBS! om du använder konserverade paprikor ska du hoppa över det första stycket i receptet. 

Värm ugnen till 250 C och klä en plåt med ett bakplåtspapper. Skölj paprikorna och dela dem i halvor. Låt skaften vara kvar men ta bort kärnhusen och kärnorna. Lägg paprikorna med den kupade sidan uppåt i formen. Sätt in plåten högst upp i ugnen och grädda paprikorna tills skalet blivit bubbligt med svarta fläckar (tar ungefär 20 - 30 minuter). Ta ut plåten. Lägg paprikorna i en form och täck den med aluminiumfolie. Låt stå i ca 15 minuter. Pilla bort skalet på paprikan och skär den i strimlor. Ställ undan dem så länge. 

Minska ugnsvärmen till 225 C och lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Skölj av auberginerna och dela dem i halvor på längden. Lägg dem  med den kupiga sidan uppåt på plåten. Sätt in plåten högt upp i ugnen och grädda auberginen tills den är mjuk och skalet har börjat skrynkla sig och få färg (detta tar olika lång tid beroende på hur stora auberginerna är). Ta ut plåten ur ugnen. Lossa auberginerna från bakplåtspapperet och gröp ur fruktköttet ur skalet med en sked eller en kniv. Var försiktig så att du inte bränner dig! Häll ev. rinnande kallt vatten på skalen om de inte vill lossa. 

Lägg fruktköttet från auberginen i en i en mixer eller i en matberedare (med knivarna monterade). Ha i paprikorna, chilin och resterande ingredienser (börja med de mindre mängderna). Mixa allt till en tjock röra/ sås. Justera smaken. Fördela röran i mindre burkar och ställ dem kallt. Förvara dem sedan i kylen (håller i ca 3 dagar) eller i frysen (håller i minst 3 månader). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.