onsdag 11 september 2019

Tomatpesto


Jag har gjort den här enkla tomatpeston flera gånger förut, men vid de tillfällena har jag inte kommit ihåg att fotografera den. Jag höll på att glömma bort att fota den även denna gång, därav den mindre snygga uppläggningen i en plastburkJag brukar nämligen alltid lägga peston i små plastburkar och sedan frysa in dem, eftersom vi annars har svårt att hinna käka upp all pesto innan den blir för gammal. Peston kan bli lite grynig av att frysas men det blir ingen skillnad på smaken. 

Jag har ju, som ni kanske redan har läst om, tyvärr blivit allergisk mot vitlök. Tidigare reagerade jag bara på färsk vitlök, men nu har läget förvärrats, så att jag även måste undvika tillagad vitlök, och vitlökspulver. Denna pesto gjorde jag dock innan jag var helt säker på att det var just vitlök som jag reagerade på. Nästa gång, som jag gör pesto, ska jag testa att ersätta vitlöken med lite vanlig lök, eller lökpulver. 

Pesto är dessvärre inte den enda röra, eller maträtt, som innehåller vitlök. Jag har faktiskt fullt upp med att försöka hitta på sätt att ersätta den lilla löken i maten, vilket inte är en helt enkel uppgift eftersom det är en ganska vanlig ingrediens, och dessutom något av en smakbärare. Hittills har det varit svårast att hitta på alternativa recept till saker som t.ex. salladskrydda, örtsalt, currypasta, chilisåser och liknande. Det är inte lätt men jag får väl se det som en spännande utmaning 😏. 

Jag har försökt att hitta en källa till receptet. Tyvärr har jag inte lyckats med detta, men all heder åt den som har gjort det ursprungliga receptet. 

Tomatpesto
blir ca 3 dl (receptet är lätt att dela på hälften om du vill ha en mindre mängd pesto)
100 g strimlade, eller hackade, naturella soltorkade tomater (ej marinerade!)
ca 1 dl olivolja
1 - 2 pressade vitlöksklyftor 
2 - 3 tsk tomatpuré
2 tsk vitvinsvinäger
½ - 1 dl finriven parmesan
ca 2 msk hackad färsk basilika
salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Mixa alla ingredienser, utom saltet och svartpeppan, till en slät pasta. Smaka av den med salt och svartpeppar. Ha upp peston i en burk och ställ den kallt, eller ha upp den i små burkar och ställ dem i frysen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.