torsdag 5 september 2019

Surdegsbröd


Idag mår jag lite bättre, men det kommer säkert att ta ytterligare någon dag eller två innan jag kan andas helt normalt igen. Det känns skönt att det går åt rätt håll i alla fall.

Om jag är helt återställd och pigg nu till helgen tänker jag röra ihop en surdeg. Den surdeg som vi hade i kylen, och som jag hade hållit liv i ända sedan vi flyttade hit i oktober förra året, har nämligen dött nu under sommaren. Jag matade den omsorgsfullt varje vecka, och rörde om i den lite då och då. Surdegen luktade bra och såg frisk ut ändå tills det blev semester, och jag därmed helt glömde bort att sköta om den. Jag hann baka många goda bröd med den innan dess så det är ingen större förlust. 

Ett av bröden jag bakade, innan surdegen gick hädan, var detta goda bröd (bakat med enbart surdeg som jäsmedel). Receptet hittade jag på kungsörnen.se, men jag lade till och drog ifrån enligt min egen smak och erfarenhet. Brödet jäste mycket bättre än vad jag hade förväntat mig och smakade jättegott. Ett nytt fantastiskt recept att skriva in i min pärm.

Surdegsbröd
blir 2 limpor
Fördeg:
1 ½ dl aktiv surdeg
6 dl vatten, ca 25- 30 grader varmt
5 dl finmalet rågmjöl
Deg: 
fördegen ovan
2 ½ tsk salt
ca 10 - 11 dl vetemjöl, gärna special

Gör så här: 
Morgon dag 1: Blanda ihop alla ingredienser till fördegen i en degbunke. Lägg på ett lock eller täck med plastfolie och ställ bunken på en varm plats (jag ställde den i skåpet ovanpå kylen). 

Morgon dag 2: Ta fram bunken med fördegen och blanda ner saltet. Arbeta in vetemjölet, lite i taget tills du fått en smidig, klibbfri deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Forma en stor boll av degen och lägg tillbaka den i bunken igen. Täck bunken och ställ tillbaka den på den varma platsen. 

Kväll dag 2: Klä två jäsformar med rena bakdukar och bröa dem ordentligt med grovt rågmjöl. Ha upp degen på en en mjölad arbetsyta och dela den i två lika stora delar. Forma till dem lite och lägg dem i jäskorgarna. Strö lite grovt rågmjöl på ytan och vik över bakdukarna så det täcker bröden. Ställ in jäsformarna i stora plastpåsar och ställ tillbaka dem på det varma stället. 

Morgon dag 3: Värm upp ugnen till 225 C. Klä en plåt med bakplåtspapper. Tippa försiktigt upp bröden på plåten. Ställ in dem direkt i ugnen och grädda i ca 10 minuter. Sänk sedan ugnsvärmen till 200 C och fortsätt grädda i ytterligare ca 30 minuter, eller tills bröden är ca 98 C inuti. Ta ut bröden ur ugnen och låt dem kallna på ett brödgaller under duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.