fredag 13 september 2019

Quinoabiffar med zucchini


Igår hade jag kärt besök av en av mina före detta arbetskamrater. Innan vi käkade lunch tog vi en en långpromenad. När vi gick förbi odlingslotten passade jag på att plocka med mig några zucchini, som min arbetskamrat sedan fick ta med sig hem. Hon gjorde mig en stor tjänst, för nu börjar jag faktiskt att tröttna lite på att använda zucchini i maten. 

Ni som regelbundet läser bloggen vet att jag har använt nämnda grönsak ganska flitigt den senaste tiden. Dessa quinoabiffar med zucchini gjorde jag en dag förra veckan. Biffarna hade jättegod smak, men föll tyvärr isär ganska lätt efter stekning. Jag tycker att det är jättetrist när biffar inte håller ihop ordentligt, så nästa gång ska jag prova att ha i ett extra ägg i smeten för att se om konsistensen blir bättre. 

Quinoabiffar med zucchini
Blir 16-18 biffar beroende på storlek
2 dl quinoa
5 dl vatten
2 krm  + ½ tsk + ½ tsk salt
400 g zucchini
2 - 3 ägg (jag hade i 2 ganska stora ägg)
2 msk maizena majsstärkelse
1 tsk lökpulver
2 tsk montreolkrydda (se här)
1 krm grovmalen svartpeppar
2 dl ströbröd
Rapsolja till stekning

Gör så här:
Lägg quinoan i en trådsil. Häll på kokande vatten och skölj sedan under rinnande kallt vatten. Låt quinoan rinnande av. Koka den i vattnet med 2 krm av saltet i ca 20 minuter. Låt quinoan kallna. 

Ställ ett durkslag i en bunke utan att det nuddar bunkens botten. Skölj och ansa zucchinin. Grovriv den och lägg den i durkslaget. Blanda zucchinin med ½ tsk av saltet. Låt den sedan stå och rinna av i ca 30 - 40 minuter. 

Krama ur vätskan ur zucchinin. Lägg det rivna i en bunke. Blanda ner quinoan, äggen, majsstärkelsen, ½ tsk av saltet, kryddorna och ströbrödet. Blanda allt väl. Täck bunken med plastfolie. Ställ den kallt i minst 15 minuter. 

Forma 16-18 jämnstora biffar. Stek dem i olja ca 5 minuter per sida. Ät dem direkt eller frys in dem. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.