torsdag 26 september 2019

Bulgurbiffar med morötter, halloumi och pesto


Jag är inget större fan av att ugnssteka vegetariska biffar, eftersom jag tycker att de ofta får en torr eller gummiliknande konsistens av att tillagas på det sättet, så när jag gör biffar brukar jag istället steka dem i stekpannan, oavsett vad det står i receptet. Denna gång valde jag dock att göra som det stod i originalreceptet, som kommer från ett nummer av ICA-buffétidningen. De färdiga biffarna hade väldigt bra smak, men som jag befarade var stekytan lite för gummiaktig för min smak. Nästa gång, som jag gör dessa biffar, ska jag återgå till min gamla vana och steka smeten i stekpannan istället för i ugnen. Vi serverade de smakrika biffarna med våra vanliga grönsakstillbehör, lite majskorn, samt lättkokt broccoli och en kall yoghurtsås smaksatt med citron och basilika (se  recept längre ner). En riktigt lyckad måltidskombination. 

Bulgur och hallouimbiffar med morötter och pesto
1 dl bulgur
2 dl vatten till kokning
1 msk rapsolja eller olivolja
250 g morötter
3 ägg
3 msk maizena majsstärkelse
3 msk tomatpesto (jag använde min hemmagjorda, se här)
200 g grovt riven halloumi
2 krm salt
2 krm grovmalen svartpeppar

Gör så här: 
Koka upp vattnet i en kastrull. Ha i bulgurn och låt den småkoka i ca 12 - 15 minuter. Ta av kastrullen från värmen och låt bulgurn kallna. (1 dl okokt bulgur blir ca 3 dl efter tillagning).

Sätt ugnen på 225 C och klä en plåt med ett bakplåtspapper. Bred ut oljan med hjälp av en bit hushållspapper. 

Skala och finriv morötterna. Krama ur så mycket av vätskan ur dem som möjligt, med hjälp av händerna eller i en potatispress (funkar kanon!). Lägg morötterna i en bunke. Tillsätt alla övriga ingredienser och blanda väl. Ställ gärna bunken kallt i ca 15 minuter. 

Forma 12 stycken biffar av smeten (det går åt ca ½ dl smet till varje biff). Lägg dem på plåten. (Jag tyckte att smeten var lite svår att få att hålla ihop så jag använde mitt mått, à ½ dl, och klickade ut smeten på plåten med hjälp av det). Grädda biffarna i mitten av ugnen i ca 15 - 20 minuter, eller tills de fått färg och känns stumma när du trycker lite försiktigt i mitten på dem. 

Kall sås med citron, vitlök och basilika
Rör ihop 2 dl turkisk yoghurt, 1 krm salt, ½ - 1 krm grovmalen svartpeppar, 1 pressad vitlöksklyfta alternativt 1 krm vitlökspulver eller lökpulver,  ½ - 1 tsk finrivet citronskal, ca 1 tsk pressad citron och ca 1 msk hackad basilika. Ställ såsen kallt i minst 30 minuter innan servering.



3 kommentarer:

  1. Hej. Har överbliven kokt bulgur. Hur mycket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag sökte på det och fick fram en uppgift om att 1 dl okokt bulgur blir ca 3 dl kokt. Är dock osäker på detta eftersom jag inte själv har testat.
      Mvh Tove

      Radera
    2. Nu har jag testat att koka 1 dl bulgur i 2 dl vatten, vilket anges i receptet ovan, och det blev ca 3 dl färdigkokt.
      Ha en fin dag! Mvh Tove

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.