måndag 2 september 2019

Äppelpajskladdkaka - en favorit i repris


Den här smaskiga äppelpajskladdkakan bjöd vi på när vår yngsta dotter, med pojkvän och vänner, var här och hälsade på oss nu i helgen. Det var, som alltid, jättekul att träffa dem 😍. Efter en kort lägenhetsvisning, för dem i sällskapet som inte sett vårt nya hem tidigare, packade vi ner kakan i en picknickkorg och gick till odlingslotten. Vi lyckades sedan, utan större problem, äta upp varenda kaksmula. (Jag misstänkte att kakan skulle göra succé eftersom jag har bakat den en gång förut, och alla som åt av kakan den gången tyckte också att den var supergod). För att kompensera för kakfrosseriet tog vi en långpromenad runt om i vår vackra stad. Ungdomarna åkte sedan vidare, och maken och jag tog ett uppfriskande kvällsdopp i sjön. Härligt!

Idag är det dags för den första träffen på den distanskurs som jag nyligen har påbörjat på folkhögskolan här i Vadstena. Jag ser verkligen fram emot att lära mig nya saker och att träffa nya människor. Det ska bli spännande att se vilka andra som ska gå kursen. Jag hoppas bara att informationen angående min doftastma, och andra allergier, har gått fram, så att jag slipper bli sjuk. Nu ska jag snart packa ihop mina pinaler och hoppa upp på cykeln för nya äventyr. Ha en bra dag! 😊

Receptet nedan är min tolkning av ett recept från bloggen 'Sweet and simple' (se här).  

Äppelpajskladdkaka
blir 1 kaka à ca 23 - 24 cm i diameter
3 normalstora äpplen
1 dl farinsocker
1 tsk malen kanel
150 g smör + lite extra till formen
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
2 ägg

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 175 C. Spänn fast ett bakplåtspapper i botten av en springform som mäter 23 - 24 cm i diameter. Smörj insidan av kanterna på formen med lite matfett. 

Skala och kärna ur äpplena. Skär dem sedan i små tärningar (det är viktigt att tärningarna är små för annars hinner de kanske inte bli klara i ugnen). Lägg äppeltärningarna i en bunke och blanda dem med farinsockret och kanelen. Ställ undan dem så länge. 

Smält smöret på svag värme i en gryta på spisen. Ta av grytan från värmen och rör ner sockret. Tillsätt vaniljsockret och äggen. Rör till sist ner mjölet. Häll smeten i formen. Fördela äppelblandningen i ett jämnt lager över ytan. 

Sätt in formen på gallret i den nedre delen av ugnen och grädda kakan i ca 35- 40 minuter. Kakan ska fortfarande vara lite smått dallrig i mitten när den är färdig. Täck formen med en tom plåt om ytan blir för mörk innan kakan är färdiggräddad. Ta ut kakan och låt den kallna i formen. Låt gärna kakan stå kallt några timmar innan servering så att den hinner stelna till lite och blir enklare att skära.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.