lördag 31 augusti 2019

Vegetarisk veckomatsedel v.36 (2019)


Till följd av humleincidenten, som jag skrev om i förra inlägget, har jag bara haft en fullt fungerande hand under veckan som varit. Detta har inneburit att matlagningen har varit minst sagt basal här hemma (= att tina och värma mat i mikron). Jag har käkat rester, som fanns i frysen, och maken har testat några vegetariska halvfabrikat (nöden har ingen lag 😉). Han provade fish-isch och vegetarisk schnitzel. Inget av alternativen föll honom dock i smaken, så det är nog inget som vi kommer att handla hem fler gånger. 

Jag tror att vi båda tycker att det ska bli jätteskönt att jag återigen kan börja laga mat. På helgens meny står det marockansk grönsaksgryta, couscous och kall sås med mynta. Det receptet får ni en annan dag. Idag får ni istället en ny vegetarisk matsedel med förslag på mumsiga maträtter att laga under veckan som kommer. Ha en riktigt trevlig helg! 😊

Måndag: Italiensk linsgryta serveras med nykokt pasta, riven parmesanost och rivna morötter


Tisdag: Currygryta med zucchini och aubergine, serveras med basmatiris och äppelchutney


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Blomkålssoppa med morot och ost, serveras med ett saftigt rödbetsbröd.




Fredag: Tacokryddad zucchiniröra serveras tillsammans med riven ost, inlagd jalapeno och en klick crème fraiche i mjuka tortillabröd.


Helg: Kikärtsgratäng med champinjoner och balsamico serveras med ugnsstekt potatis och färska grönsaker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.