måndag 19 augusti 2019

Potatisfrittata med tomatsås och mozzarella


Igår hade vi kärt besök av ett av mina vuxna syskonbarn och en liten del av hennes familj. Vi fikade och pratade om ditt och datt. Inför besöket hade jag bakat en ny omgång av de underbart goda zucchinibrownies, som jag gav er receptet på för ett litet tag sedan (se här). Browniesarna blev lika smarriga denna gång. Vi käkade de saftiga kakorna med hallon och en klick vaniljglass. Ljuvligt! 

Idag ska jag skriva färdigt de uppgifter som jag har fått inför första träffen på den utbildning, som jag nyligen har påbörjat. Det känns jätteskönt att återigen ha något att sysselsätta mig med om dagarna, (annat än att laga mat och baka vill säga). Kursen är en distanskurs, vilket innebär att jag förhoppningsvis kommer att ha åtminstone lite tid och ork över till att fortsätta att blogga och laga mat. 

Dagens recept är en supergod potatisfrittata, med tomatsås och mozzarella, som vi käkade häromdagen. En helt perfekt maträtt att laga om du har kokt potatis över 👍. Vi serverade frittatan med våra vanliga tillbehör, pizzasallad, rivna morötter och squashröra. Gott, enkelt och billigt!  

Potatisfrittata med tomatsås och mozzarella
ca 4 - 5 portioner
ca 1 kg potatis
vatten till kokning
1 tsk + ½ tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
1 tsk torkad oregano
½ tsk torkad basilika
½ tsk torkad timjan
1 tsk lökpulver
6 stora ägg
2 ½ dl grädde
ca 2 ½ - 3 dl tjock tomatsås, köpt eller hemlagad (se här)
125 g mozzarella (en sådan där liten boll i lag)
lite smör eller margarin till att smöra formen med

Gör så här: 
Skala potatisen och lägg den i en gryta. Häll på vatten så att det precis täcker potatisen och ha i ½ tsk av saltet. Koka potatisen tills den är nästan helt mjuk men fortfarande har lite motstånd i mitten. Häll av kokvattnet. Låt potatisen kallna. 

Värm upp ugnen till 200 C och smörj en ugnsfast form, som rymmer ca 2 liter, med lite matfett. Skiva potatisen och lägg den i formen. Vispa ihop äggen med grädden, 1 tsk av saltet, svartpepparn, de torkade örterna och lökpulvret. Häll sedan detta på potatisarna i formen. Sätt i formen i mitten av ugnen och grädda frittatan i ca 25- 30 minuter. 

Ta ut formen ur ugnen och bred försiktigt på tomatsåsen på frittatan. Strimla mozzarellan och fördela den jämnt över ytan. Sätt in formen i ugnen igen och fortsätt grädda frittatan i ytterligare ca 25- 30 minuter (den är färdig när smeten stannat/ stelnat i mitten). Ta ut frittatan och låt den stå en stund innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.