lördag 20 juli 2019

Zucchinibrownies (veganska)


Vad gör man om man är galet sugen på choklad och dessutom har massor av zucchini att ta hand om? Jo, man bakar naturligtvis ett gäng med smarriga zucchinibrownies. Jag googlade lite och hittade till slut ett recept som jag tyckte verkade bra, på en mycket trevlig amerikansk blogg som 'Jeanie and Lulu´s Kitchen' (se här). Det behövdes bara några smärre justeringar, och en omvandling från amerikanska mått till svenska, innan jag kunde provbaka. 

Det stod i receptet att smeten skulle bli tjock, och det blev den verkligen. Den var faktiskt så pass tjock att jag trodde att kakan skulle bli torr, men som tur var släppte zucchinin ifrån sig tillräckligt med vätska för att kakan skulle kunna bli härligt saftig och sådär lite lagom kladdig i mitten. Maken och jag festade loss på varsin bit så snart som kakan hade kallnat. Vi tyckte båda att det smakade ljuvligt. Nästa gång ska vi ha en rejäl klick glass till kakan, vilket jag tror kommer att förhöja njutningen ännu ett snäpp. Mums! 😋

Zucchinibrownies
ca 16- 20 stycken
1, 25 dl rapsolja eller annan neutral olja (ej olivolja!) + lite extra olja till att smöra formen med 
3 dl strösocker
knappt 1 krm salt
5 dl vetemjöl
1, 25 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 normalstor zucchini, à ca 350 - 400 g

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 175 C. Lägg en bit bakplåtspapper i botten av en fyrkantig kakform, ca 20 x 20 x 5 cm, och smöra insidorna av formen med lite olja. (Jag använde en fyrkantig springform som mäter 20 x 20 cm och rymmer ca 2 liter). 

Rör ihop oljan med sockret och saltet i en bunke. Blanda mjölet med kakaon, vaniljsockret, bikarbonaten och bakpulvret i en annan bunke. Tvätta zucchinin och riv den sedan fint. Rör ner mjölblandningen i oljebunken. Tillsätt zucchinin och blanda ihop allt till en tjock smet. Var noga med att röra om ordentligt i botten av bunken så att allt blir väl blandat. Bred ut smeten i formen. Sätt in formen i den nedre delen av ugnen och grädda kakan i ca 25 - 30 minuter. (jag gräddade min i 30 minuter, men det hade gått att minska något på tiden). Ta ut formen ur ugnen och ställ den på ett brödgaller. Täck kakan med en duk och låt den svalna. Ställ sedan kakan i kylen tills den kallnat. Skär kakan i rutor och förvara dem i kylen eller frysen. 

Tips! Jag fick en idé om att det kanske skulle kunna fungera att grädda kakan i kakan i en rund form, ca 23 - 24 cm i diameter, och lite längre tid, kanske 35 - 40 minuter, och sedan dela kakan i två bottnar och använda dem som tårtbotten. Om du hinner testa detta före mig kan du väl skriva en kommentar om resultatet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.