måndag 29 juli 2019

En makalöst god zucchinikaka med frosting


Under helgen som varit har jag har haft två fantastiska dagar i gott sällskap 😊. I lördags hade vi besök av min ena systerdotter och hennes familj. Efter en kort visning av vår lägenhet gick vi till slottsparken och lekte i lekparken och käkade pizza. Sedan gick vi till odlingslotten och fikade, med glass och kex, innan vi tog ett dopp i sjön. 

Lite senare på kvällen kom vår äldsta dotter och hennes sambo hit. Vi tog med oss några mackor och gick ner till sjön, där vi tog ett kvällsdopp och kollade på den fantastiskt vackra solnedgången. Innan vi gick hem tog vi en tur förbi slottet och tjuvlyssnade lite på den pågående konserten med Ulf Lundell. 

Igår anslöt sig vår yngsta dotter med respektive och vänner till sällskapet. De kom för att fira min födelsedag. Vi käkade först en god lunch tillsammans. Efter det packade vi med oss badkläder, och fika, och tillbringade resten av dagen nere vid sjön. Eftersom jag inte gillar traditionella tårtor, med grädde och andra fluffiga krämer, så bjöd jag istället på den här makalöst goda zucchinikakan. Till och med vår äldsta dotter som inte brukar gilla liknande kakor tyckte att den var kanongod. Det får man väl säga är ett gott betyg. 

Dagen avslutades med att maken och jag sjönk ned i soffan, framför tv:n, och streamade ett avsnitt av 'homes under the hammer'. Maken käkade en påse dillchips och jag käkade en bytta Ben and Jerrys (chocolate fudge brownie), som jag hade fått i födelsedagspresent. Ett bra avslut på en riktigt trevlig dag.  

Receptet på själva zucchinikakan är min version av ett recept som jag hittade på en kanonfin blogg som heter 'I am baker' (se här). Frostingen är densamma som jag använder när jag gör morotskaka. 

Zucchinikaka med frosting
7 ½ dl fint riven zucchini 
2 ½ dl strösocker
2 ½ dl ljust muskovadosocker eller farinsocker
2 ½ dl rapsolja, eller liknande neutral matolja
4 ägg
8 - 9  dl vetemjöl, mängd beroende på hur vattnig zucchinin är (jag tog nästan 9 dl)
tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1-2 tsk vanilj
2 krm salt
1 ½ tsk bikarbonat
1 ½ tsk bakpulver 
Frosting:
75 g mjukt smör
3 - 4 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
300 g rumsvarm philadelphiaost
eventuellt ½-1 tsk rivet citron- eller limeskal. 

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 175 C och lägg två bakplåtspapper lite omlott i en långpanna (30 x 40 cm).

Blanda zucchinin med de båda sockersorterna och oljan i en bunke. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda alla torra ingredienser i en annan bunke. Rör sedan i mjölblandningen i zucchinibunken. Blanda allt väl. Häll smeten i långpannan och sätt in den i mitten av ugnen. Grädda kakan i ca 25-30 min (känn med sticka i mitten av kakan. Kakan är klar när stickan kommer ut torr). Stjälp upp kakan upp och ner på ett galler och dra bort papperet. Lägg sedan kakan på ett nytt bakplåtspapper. Täck kakan med en bakduk och låt den kallna.

Blanda smöret till frostingen med florsockret och vaniljsockret i en bunke. Vispa detta fluffigt med elvisp. Tillsätt philadelphiaosten och blanda väl. Smaksätt ev. med lite rivet citron - eller limeskal.

Dela kakan på mitten, i två lika stora delar. Lägg den ena delen på en bricka eller ett stort fat. Bred på hälften av frostingen. Lägg på den andra kakdelen och bred på resterande frosting. Ställ kakan kallt i minst 2 timmar (gärna över natten). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.