fredag 19 juli 2019

Ett kort besök i Skåne och Halland


I början av veckan tog vi husbilen och gjorde ett kort besök nere i Skåne och Halland. Första natten fricampade vi på en parkering i ett litet samhälle strax utanför Ystad. Tyvärr sov jag inte mycket eftersom jag var orolig för att någon skulle komma och försöka bryta sig in i bilen 😱. Lyckligtvis hände inget av alla de hemskheter som jag låg och inbillade mig skulle kunna hända, utan vi kunde lugnt susa vidare nästa morgon. 

Vi åkte till Kåseberga och tog en kort promenad upp till Ale stenar, en fantastiskt vacker plats med vidsträckt utsikt både över hav och land. Jag försökte att sätta mig in i informationen om hur den mäktiga stenformationen hade använts som solkalender, men jag blev totalt förvirrad av alla siffror hit och dit så jag gav ganska snabbt upp det försöket. Efter att ha insupit atmosfären, och utsikten, gick vi tillbaka till husbilen och käkade frukost innan vi susade vidare mot Simrishamn. 

Ale stenar
När vi gick runt i Simrishamn, och beundrade de pittoreska husen, träffade vi helt otippat på några av mina före detta arbetskamrater från Kumla 😮. Ja, vad kan man säga annat än att världen är bra liten ibland. 

Efter att ha pratat med dem en stund gick vi vidare för att försöka hitta apotekarens trädgård. Det visade sig att den inte fanns kvar längre, så vi packade in oss i bilen igen och åkte vidare till den vackra vita stranden i Sandhammaren. 

Sandhammaren
Efter att ha gått på stranden ett tag, och fått sand mellan tårna, bar det av mot nästa anhalt. Vi hade bokat en plats på en liten camping i Skateholm, som ligger en liten bit från Ystad. Väl framme tog vi våra medhavda cyklar och gav oss ut på en skön cykeltur på den skånska landsbygden. Härligt! 😃

När vi kom hem igen käkade vi en bit mat och sedan gick vi ner och njöt av de ljumma kvällsvindarna nere vid stranden.  

Stranden vid campingen i Skateholm
Efter en skön natts sömn packade vi ihop våra pinaler och påbörjade hemfärden. Vi gjorde en kort avstickare till Lund, där vi tittade på domkyrkan. Det höll på att bli ett dyrt besök eftersom det visade sig att maken hade betalat i fel parkeringsautomat 😧, som tur var blev det ingen påföljd av det hela för parkeringsvakten var supertrevlig och förstående (vi är väl inte de första förvirrade turister som han har träffat på). 

Efter den lilla incidenten åkte vi vidare uppåt längst den västra kusten och stannade vid Sofiero slott. Trädgården var mycket vackrare i år än vad den har varit vid något av våra tidigare besök.  I min iver att insupa den överdådiga blomsterprakten glömde jag helt bort att ta bilder på allt det vackra. Så här i efterhand är jag lite irriterad på mig själv över detta, eftersom det hade varit trevligt att ha några minnen därifrån.  

Efter att ha käkat en god lunch, på slottsparkeringen, bar det av igen. Det sista stoppet, innan hemfärd, blev en fruktpaus på den fina stranden i Olofsbo strax norr om Falkenberg. 

Stranden vid Olofsbo
Det blev en kort men innehållsrik resa, precis som vi vill ha det. Nu ska vi vara hemma några dagar innan vi packar husbilen igen och ger oss ut på nya äventyr. Vi får väl se vart det bär av härnäst. Ha en riktigt trevlig dag! 😊


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.