onsdag 10 juli 2019

Marinerade soltorkade tomater med örter


Vi brukar nästan alltid en burk med marinerade soltorkade tomater i kylen. Jag föredrar att köpa torkade naturella tomater som jag sedan marinerar själv. Då kan jag välja smaksättning efter eget tycke och smak. Denna gång valde jag att smaksätta tomaterna med vitlök och olika sorters torkade örter. Det är en kanongod kombination som jag ofta brukar göra. De marinerade tomaterna ger en smak av Sydeuropa/ Italien och passar bra att använda i alla möjliga maträtter, vilket jag tycker är perfekt nu på sommaren.

Marinerade soltorkade tomater
200 g naturella soltorkade tomater
2 - 3 skivade vitlöksklyftor
2 - 3 lagerblad
ca ½ tsk torkad basilika
ca ½ tsk torkad oregano
ca ½ tsk torkad timjan
några deciliter olivolja

Gör så här: 
Klipp tomaterna i små bitar eller strimlor. Varva dem, med vitlöken och örterna, i en väl rengjord glasburk (jag använde en begagnad tomatpuréburk). Häll på olivolja så det täcker. Skaka till burken lite så att oljan kommer in ordentligt mellan tomatbitarna. Fyll sedan på med mer olja. Snåla inte! Det är viktigt för hållbarheten att tomaterna är täckta med olja. Sätt på ett lock och förvara burken i kylen. Ta fram burken en stund innan tomaterna ska användas för oljan stelnar i kylen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.