måndag 26 augusti 2019

Semesterresa till Danmark

Lökken
Igår kom vi hem från en semesterresa till vårt vackra grannland Danmark. Vår färd började med ett kort besök hos våra vänner i Skåne sedan bar det iväg över bron. Det första målet var Römö, som ligger på västkusten på södra Jylland. Vi har aldrig varit på södra delen av Jylland så det var spännande att se hur det såg ut där. Det var visserligen fint där, men vi föredrar naturen på norra Jylland, så efter en natt på ställplatsen 'Oasen' styrde vi bilen norrut istället.

En av våra favoritplatser längst norra västkusten är den lilla byn Lönstrup. Vi har varit där ganska många gånger under årens lopp och jag fullkomligt älskar det underbara ljuset och det dramatiska landskapet.

Det var lite ostadigt väder så vi fick vår beskärda del av blåst och vågskvalp.

Tyvärr har stora delar av stranden försvunnit, på grund av erosion, så det är inte längre lika lätt att gå längs stranden som det brukade vara. Människorna som bor där försöker förhindra erosionen genom att lägga ut stenar som vågbrytare men de för en något ojämn kamp mot naturen.

Lite senare på kvällen blev det bättre väder och vi tog en tur till Lökken (se bilden högst upp). Efter en härlig promenad på den milsvida stranden åkte vi tillbaka till Lönstrup där vi övernattade på en mysig camping.

Nästa dag var det strålande sol och högsommarvärme. Vi begav oss till Blockhus och Hune. Det första stoppet blev i Blockhus. Vi parkerade husbilen direkt på stranden så vi hade fantastiskt utsikt.

Efter att ha tillagat en enkel lunch, i vårt minimala kök, tog vi en skön långpromenad längs den till synes oändliga stranden. Det gäller bara att se upp för det är många som åker bil på den "väg" som finns på stranden.

Efter att ha njutit av solen och stranden i några timmar gav vi oss i väg till grannbyn Hune för ett besök i Anne Justs have. Annes trädgård har skapats av den numera bortgångna konstnären Anne Just. Vi har varit där flera gånger och jag har hämtat mycket inspiration därifrån. Trädgården är fortfarande jättefin men inte riktigt lika fin som den var när Anne Just levde. Det känns som om det fattas lite kärlek och omsorg.

Vi gjorde också ett spontant besök i en skulpturpark som inte ligger så långt från trädgården. Det var en fantastisk upplevelse. Skulpturerna var skickligt utförda i olika sorters material, b.la. sand, trä och stål. Dessutom var många av dem placerade i vackra planteringar. Underbart!

Temat för året var vikingar, vilket syntes.

Efter besöket styrde vi bilen mot Fredrikshamn där vi övernattade på en camping innan vi tog färjan hem till Sverige.