måndag 1 april 2019

Kikärtsgratäng med champinjoner och balsamico


Denna kikärtsgratäng kom till en dag när jag var sugen på en liknande gratäng, med kyckling och bacon, som jag brukade göra förr i tiden när vi käkade kött. I denna köttfria variant ersatte jag kycklingen med kokta kikärtor och baconet med liquid smoke. Det blev gott, men tyvärr tyckte jag att smaken från kikärtorna tog över lite för mycket så att den goda såsen inte kom helt till sin rätt. Nästa gång tänker jag prova hur det blir med quornfiléer istället. Eller så kanske jag bara gör såsen och serverar den till bönbiffar istället, för det är ju egentligen såsen som är godast i det hela 😉. Vi käkade gratängen med lite grönsaker, ugnsstekt potatis och en klick vinärsgelé. 

Kikärtsgratäng med champinjoner och balsamico
ca 4 - 6 portioner
1 finhackad gul lök
200 g skivade champinjoner, färska eller frysta
ca ½ msk smör + lite extra till att smöra formen med
1 pressad vitlöksklyfta
2 ½ dl grädde
2 - 2 ½ dl standardmjölk 3 % fett
1 tsk kikesisk soja
2 - 3 msk crema di balsamico (jag använde Zeta)
1 ½ msk grönsaksfond
400-500 g kokta kikärtor (se här) alternativt 2 tetra eller 2 normalstora plåtburkar med konserverade kikärtor
salt och grovmalen svartpeppar efter smak
ev. lite färsk, eller fryst, basilika
ca 1 ½ - 2 dl riven lagrad ost

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 225 C och smörj en ugnsfast form, som rymmer ca 2 liter, med lite smör.

Jag brukar steka löken och svampen på olika sätt beroende på om jag använder färska eller frysta champinjoner. Färska champinjoner steker jag direkt med löken i smöret i ca 10 minuter. Frysta champinjoner brukar jag däremot låta steka tillsammans med löken utan fett i stekpannan tills vätskan som svampen ger ifrån sig har kokat bort, sedan har jag i smöret och fortsätter steka i några minuter, tills allt har fått lite färg.

Tillsätt vitlöken och låt den steka med 1 min. Ha i grädde, mjölk, fond, soja, balsamico och liquid smoke. Rör ner kikärtorna (häll av konserverade kikärtor och skölj dem under rinnande kallt vatten innan de används). Låt det puttra på svag värme i ca 5 minuter. Smaka av röran med lite salt och svartpeppar. Ha ev. i någon eller några matskedar hackad färsk basilika också. Häll sedan röran i  formen. Strö på den rivna osten. Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda gratängen i ca 25 minuter. Ta ut formen ur ugnen och låt den gärna stå en kort stund innan servering. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.