torsdag 11 april 2019

Kikärtor och wokgrönsaker i sötsur sås


Jag älskar visserligen att laga mat, men för tillfället är jag förkyld, och har feber, vilket innebär att jag har inte har speciellt mycket ork över till matlagning. Den här kikärtsgrytan gick dock snabbt och enkelt att svänga ihop, så den klarade jag av att laga trots orkeslösheten (sen gick jag och lade mig på soffan igen). Jag serverade jasminris till grytan men det funkar säkert lika bra med nudlar. 

Kikärtor och wokgrönsaker i sötsur sås
ca 4 - 6 portioner
500 g frysta wokgrönsaker, av valfri sort
1 gul lök
1 msk rapsolja
1 vitlöksklyfta
ca 1 tsk riven färsk ingefära
1 ½ dl passerade tomater
2 ½ - 3 dl vatten
½ dl sweet chilisås
1 tsk kinesisk soja
2 tsk strösocker
2 - 3 tsk risvinäger
400 g kokta kikärtor (se här) alternativt 2 tetror eller 2 normalstora plåtburkar med konserverade kikärtor
ca ½ tsk salt, eller efter smak
1 krm grovmalen svartpeppar

Gör så här: 
Skala och grovhacka löken. Skala och finhacka vitlöken. Lägg löken och wokgrönsakerna i en het, torr, stekpanna och låt det steka några minuter tills grönsakerna tinat och det mesta av vätskan dunstat bort. Tillsätt oljan, vitlöken och ingefäran. Låt allt steka på hög värme i ytterligare 2 - 3 minuter. Ha i alla resterande ingredienser utom saltet och svartpepparn (häll av konserverade kikärtor och skölj dem under rinnande kallt vatten innan de tillsätts). Låt koka i 4 - 5 minuter. Smaka av med saltet och svartpepparn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.