torsdag 25 april 2019

Lättlagad linsgryta med röd curry, tomat och kokos


Denna lättlagade linsgrytan, med röd curry, tomater och kokos, är ytterligare ett bevis på att god vegetarisk mat inte behöver vara krånglig att laga. Originalreceptet, på grytan, hittade jag för ett bra tag sedan på ica.se, men jag har inte kommit mig för att laga den förrän nu. Det är inte lätt att hinna med att provlaga alla goda och spännande recept som jag har samlat på mig, eftersom jag numera bara lagar mat tre gånger i veckan. Om en sisådär tio till femton år kanske vi har hunnit provsmaka oss igenom alla maträtter som finns i min välfyllda receptpärm. Jag och maken har faktiskt fullt upp med att hinna äta upp all mat som jag lagar. Ingen av oss sörjer väl direkt för den saken, eftersom det är ett ganska behagligt dilemma att provlaga, och provsmaka, nya maträtter. Just denna smakrika linsgryta kommer jag definitivt att laga någon mer gång, för den var jättegod. Vi käkade grytan med jasminris och färska grönsaker. En riktigt höjdarmiddag i all sin enkelhet. 

Linsgryta med röd curry, tomat och kokos
ca 4 -5 portioner
1 msk rapsolja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk röd currypasta
1 burk kokosmjölk à ca 400 ml
1 burk konserverade hela tomater, à ca 400 g
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl torra röda linser
Salt efter smak

Gör så här:
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 - 6 minuter. Tillsätt vitlöken och currypastan och låt allt steka under omrörning i någon minut. Häll i kokosmjölken och tomaterna, inklusive spadet. Smula ner buljongtärningen. Lägg linserna i en trådsil, eller i ett durkslag, och skölj av dem under rinnande kallt vatten. Ha sedan i dem i grytan och rör om. Låt det koka upp (rör om ibland så att inte linserna fastnar i botten). Sänk sedan värmen under grytan så att det bara småkokar. Lägg på ett lock och låt grytan puttra på svag värme i ca 30 minuter, eller tills grytan tjocknat och linserna blivit mjuka. Rör om lite då och då under tiden så att linserna inte fastnar i botten. Smaka av med salt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.