onsdag 3 april 2019

Ingeborgs surdegsbröd på mitt sätt


Förra gången som jag bakade bröd med min hemmagjorda surdeg överträffade slutresultatet min förväntan. Till min stora glädje så blev det lika lyckat resultat även denna gång. Jag bakade Ingeborgs surdegsbröd efter ett recept som jag hittade på matklubben.se, men valde att göra det på mitt sätt. Brödet blev supergott och betydligt luftigare än vad jag trodde att det skulle bli. Receptet är redan inskrivet i min receptpärm för det här brödet kommer jag att vilja baka flera gånger i framtiden 👍😊.  

Ingeborgs surdegsbröd på mitt sätt
blir 2 limpor
2 dl aktiv surdeg av råg (se här)
5 dl vatten, ca 23 - 24 C varmt
2 msk rapsolja
ca 12 dl rågsikt + lite extra till jäskorgarna
1 msk salt

Gör så här: 
Vispa ihop surdegen med vattnet, oljan och mjölet i en köksassistent eller i en degbunke. Arbeta degen i 5 minuter om du använder assistent eller i 10 minuter om du rör ihop degen för hand. Tillsätt saltet och arbeta degen i ytterligare ca 5 minuter i assistenten eller 10 minuter för hand. Täck bunken med ett lock eller med plastfolie och låt degen jäsa på en varm plats i minst 6 - 8 timmar (jag lät min deg jäsa i skåpet över kylen över natten). 

Ta fram två jäskorgar och klä dem med rena bakdukar. Mjöla dem väl. Häll ut den något lösa degen på väl mjölad arbetsyta och dela den i 2 lika stora delar. Forma ihop dem lite och lägg dem i korgarna. Mjöla ytan och vik över bakduken lite försiktigt. Ställ formarna på en varm plats och låt bröden jäsa i ca 4 - 5 timmar. 

Sätt in en tom plåt i ugnen och sätt ugnen på 250 C. Ta ut den heta plåten och lägg på ett bakplåtspapper. Stjälp upp bröden på plåten. Sätt in en ugnsfast skål med kallt vatten i botten av ugnen. Sätt in plåten i den nedre delen av ugnen. Sänk ugnsvärmen till 225 C och grädda bröden i  i 30 - 40 minuter eller tills de är 98 C inuti. Ta ut bröden och låt dem svalna på galler. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.