måndag 23 september 2019

Grekisk filodegspaj med zucchini och fetaost


Då var det måndag igen och dags att ta tag i en ny vecka. Vi har haft en supertrevlig helg tillsammans med våra älskade ungar, deras respektive, och vänner. Idag hade jag tänkt att passa på att vara ute i det soliga höstvädret och spenderat lite tid nere vid lotten med att ta bort våra zucchiniplantor, men jag får nog skjuta upp det till imorgon istället eftersom jag har fullt upp med att tvätta sängkläder efter våra övernattningsgäster. 

Jag vill inte låta zucchiniplantorna vara kvar allt för länge till, eftersom de dels inte längre ger någon skörd och dels riskerar att förvandlas till en enda sörja om det skulle bli frost, och den sörjan är det verkligen inte roligt att ta hand om. 

Det ska faktiskt bli skönt att få en välbehövlig paus från zucchiniätandet. Jag vill dock inte klaga allt för mycket, för genom att odla zucchini har vi haft tillgång till en billig och bra råvara under större delen av sommaren. Denna filodegspaj är en av alla godsaker som jag lagat på ovannämnda grönsak. Pajen är en variant på den traditionella grekiska pajen spanakopita, där spenaten i fylllningen har ersatts med zucchini. Vi käkade den matiga pajen med lite kalamataoliver och en blandad sallad. Det var riktigt mumsigt! 😋 

Receptet nedan är min version av ett recept som jag hittade på en blogg som heter 'eating european' (se här).

Grekisk filodegspaj med zucchini och fetaost
ca 4 portioner
1 kg zucchini
1 tsk salt
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
ca 1 dl olivolja
250 g fetaost eller liknande ost t.ex. salladsost
3 ägg
1 tsk torkad dill
1 tsk torkad mynta
2 krm grovmalen svartpeppar
ca 250 - 270 g filodeg (mitt paket vägde 270 g och innehöll 7 degblad)

Gör så här: 
Placera ett durkslag i en bunke utan att det nuddar bunkens botten. Skölj och ansa zucchinin. Riv den grovt och lägg den i durkslaget. Blanda zucchinin med 1 tsk salt och låt den sedan stå och rinna av i ca 60 minuter. Krama ur så mycket av vätskan som det bara går med hjälp av händerna (Tips! lägg lite av zucchinin i taget i en potatispress och krama ur vätskan med hjälp av den). Lägg den urkramade zucchinin i en bunke. 

Värm upp ugnen till 175 C. 

Skala & finhacka löken och vitlöken. Hetta upp 1 msk av oljan i en stekpanna. Ha i löken och vitlöken och låt det steka på svag till medelstark värme i ca 6 - 7 minuter. Blanda löken med zucchinin i bunken. Smula i osten och ha i äggen, samt dillen, myntan och svartpepparn. 

Klä en ugnsfast form, ca 20 x 25 cm, med ett bakplåtspapper (jag använde en plåtform). Lägg i ett filodegsblad och pensla det med lite olivolja. Lägg ett nytt blad ovanpå det första i formen, och pensla även detta med lite olja. Upprepa detta med ytterligare två degblad. Lägg i fyllningen i ett jämnt lager. 

Vik in degkanterna och pensla dem med olja. Lägg på ett nytt filodegsblad och pensla det med olja. Upprepa detta med ytterligare en till två degblad, beroende på hur många degblad som förpackningen innehåller. Pensla ytan med olja och skär några lufthål. 


Sätt in formen i den nedre delen av ugnen och grädda pajen i ca 60 minuter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.