måndag 16 september 2019

Rostad vitkål


Nu, när det är högsäsong för vitkål, passar det ju alldeles utmärkt att testa lite olika vitkålsrecept. Först ut blev detta superenkla recept på rostad vitkål, smaksatt med brödkummin. Jag var lite tveksam till om jag skulle ha på brödkummin eller inte, eftersom det är en krydda som vi har lite svårt för, men jag tänkte att det kanske skulle passa bra till kålsmaken. Den rostade kålen käkade vi sedan tillsammans med en krämig och god ostsås. Det var visserligen en fullt ätbar måltid, men vi tyckte båda att kumminsmaken var lite väl dominant, så nästa gång ska jag smaksätta kålen med någon annan krydda, eller så kanske jag har på någon passande bbq-sås eller glaze. 

Rostad vitkål 
ca 800 g vitkål skuren i tunna klyftor
2 - 3 msk olivolja
ca 1 tsk salt
2 - 3 krm grovmalen svartpeppar
2 - 3 krm hel brödkummin (kan uteslutas)

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 225 C och klä en plåt med bakplåtspapper. Häll oljan på bakplåtspapperet. Vänd runt vitkålsklyftorna i oljan och lägg dem sedan glest på plåten. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 - 30 minuter. Ta ut plåten och ha på salt, peppar och eventuellt brödkummin. Sätt in plåten i ugnen igen och grädda i ytterligare ca 25 - 30 minuter, eller tills kålen är så mjuk som du vill ha den. Kålen passar bra att servera med en krämig och god ostsås, eller som tillbehör till annan mat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.