onsdag 4 september 2019

Kryddig zucchinisoppa med indisk smak


De senaste två dagarna har varit riktigt jobbiga. Jag fick nämligen jättesvårt att andas, p.g.a. min doftastma, efter att varit på den första närträffen på folkhögskolan i måndags. Det kom väl inte som någon överraskning direkt, eftersom jag alltid blir sjuk av att vistas  i doftande miljöer, men det känns ändå tråkigt. 

När jag vistas i miljöer där dofter, från t.ex. parfym, tvål, tvättmedel eller hårprodukter, förekommer, eller har förekommit, så överförs dessa dofter till mina kläder, mitt hår och min hud. Detta gör att jag inte bara blir sjuk vid själva kontakttillfället utan att jag även fortsätter att bli sjuk efteråt, på grund av att att jag själv har börjat dofta (detta fenomen inträffar även om jag utsätts för röklukt av olika slag). Jag brukar säga att jag blir "smittad" av andras dofter

I bästa fall krävs det "bara" ett klädbyte samt en ordentlig dusch, eller två, för att bli av med den ovälkomna doften. Ganska ofta krävs det dock mer än så. Det kan ta flera dagar, och x-antal hårtvättar samt tvagningar med hejdlöst skrubbande, innan doften slutligen försvinner så att jag upphör med att bli sjuk av mig själv och äntligen kan börja andas normalt igen. 

Eftersom jag inte vill riskera att utsätta mig själv för att genomlida ännu fler dagar, och sömnlösa nätter, med andnöd och dödsångest (och dessutom inte tror att det helt plötsligt ska ske ett världsomvälvande mirakel som gör att alla människor upphör med att använda parfymerade produkter), så får jag helt enkelt finna mig i att mitt handikapp återigen sätter käppar i hjulet för mina framtidsplaner. 

Det känns jättetråkigt att behöva avsluta mina nyligen påbörjade studier, men som läget ser ut ser jag inte någon annan lösning. Det är också oerhört trist, och inte så lite frustrerande, att vara i stort sett helt beroende av andra människors hänsynstagande. Och att det är detta hänsynstagande (eller bristen på detsamma), som avgör om jag ska kunna vistas i samhället, eller inte. Suck! 

När det är tungt att andas, och värker i bröstkorgen, kan det vara lenande att äta en tallrik varm och kryddig soppa. Denna smaskiga variant, med den ständigt återkommande zucchinin som huvudingrediens, käkade jag igår. Soppan var alldeles lagom kryddstark för min smak och hjälpte till att rensa rören och därmed underlätta andningen en liten smula. Perfekt "tröstmat" med andra ord. 

Kryddig zucchinisoppa med indisk smak
ca 4 - 6 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 finhackad chilifrukt
2 tsk finriven färsk ingefära
2 tsk curry
2 tsk garam masala
1 kg zucchini
500 g passerade tomater
400 ml kokosmjölk (1 normalstor burk)
ca 3 - 4 dl vatten
2 - 3 msk brynt schalottenlökfond eller grönsaksfond
salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
skala och hacka löken och vitlöken. Skölj och ansa zucchinin. Skär den i skivor eller tärningar. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken, chilin ingefäran och kryddorna och låt allt steka under omrörning i någon minut. Ha i zucchinin, tomaterna, kokosmjölken och den mindre mängden vatten. Smula ner buljongtärningarna. Blanda allt väl och låt det koka upp. Sänk sedan värmen under grytan så att soppan bara småkokar. Lägg på ett lock och låt soppan puttra på svag värme i ca 40 - 50 minuter. Ta av grytan från värmen och mixa soppan slät. Späd med mer vatten om du tycker soppan är för tjock. Smaka av med salt och svartpeppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.