onsdag 30 oktober 2019

Enkel hemlagad ketchup gjord på konserverade tomater


Denna enkla hemmagjorda ketchup var verkligen supergod. Maken, som i vanliga fall inte är speciellt förtjust i ketchup, tyckte att det var den godaste ketchup som han någonsin ätit. Att göra egen ketchup kanske kan verka lite överambitiöst, men jag gillar att ha en klick ketchup till och i maten då och då, och eftersom det tyvärr är vitlök i den ketchupsort som vi brukar köpa, vilket jag ju blivit allergisk emot, så hade jag inget annat val än att koka ihop egen ketchup om jag vill fortsätta med den vanan. Receptet nedan är min version av ett recept som jag hittade på en blogg som heter 'The Petite Cook' (se här). 

Enkel ketchup
blir ca 9 - 10 dl 
1 burk, à ca 400 g, hela tomater (inklusive spadet!)
400 - 500 g passerade tomater
3 msk tomatpuré
1 - 1, 25 dl vitvinsvinäger (börja med den mindre mängden och smaka dig fram)
1, 5 - 2 dl råsocker (börja med den mindre mängden och smaka dig fram)
1 tsk salt
ca 1 tsk lökpulver
2 - 3 krm grovmalen svartpeppar

Gör så här:
Blanda alla ingredienser i en gryta. Låt det koka upp. Sänk sedan värmen under grytan och låt ketchupen puttra på svag värme, utan lock, i ca 30 minuter. Rör om då och då under tiden. Ta av grytan från värmen och mixa ketchupen slät med en stavmixer eller liknande. Smaka av om det behövs mer vinäger eller socker. Sätt tillbaka grytan på värmen igen och småkoka i ytterligare ca 20 min. Rör om då och då under tiden. Smaka av. Häll upp ketchupen på väl rengjord flaska, eller glasburk, med tätt lock. Ställ kallt. Håller i minst ca 1 månad i kylen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.