måndag 28 oktober 2019

Pumpabröd


Förra veckan köpte jag en stor butternutpumpa. Jag skulle nämligen testa ett nytt recept på en pumpagryta. Den pumpa som blev över, när jag hade lagat grytan, använde jag i detta mycket mumsiga pumpabröd. Brödet hade jättefin konsistens (supermjukt och fluffigt). Dessutom blev det ganska dekorativt, både utanpå och inuti, vilket gör att det passar perfekt att ha som festbröd. Recept nedan är lite omgjort efter ett recept som jag hittade på bloggen 'Hungry Couple' (se här).

Pumpabröd
blir ett stort eller två mindre runda bröd
Pumpamos:
350 - 400 g matpumpa (jag använde butternutpumpa)
lite vatten till kokning
Deg: 
2 ½ tsk torrjäst 
½ dl strösocker
1 dl vatten, 40 grader varmt
Pumpamoset (se ovan)
2 rumsvarma ägg
2 msk rapsolja, eller liknande matolja
2 tsk salt 
ca 10 - 12 dl vetemjöl
Några matskedar mjölk till pensling (kan uteslutas)

Gör så här: 
Pumpamoset: Skala och kärna ur pumpan. Skär den i tärningar. Lägg dem i en kastrull och häll på vatten så att det knappt täcker. Låt det koka upp och sedan småkoka på svag värme, under lock, i ca 30 - 40 minuter eller tills pumpan är mjuk. Häll av pumpan i ett durkslag och låt den rinna av en stund. Mosa den sedan med en potatisstöt eller en gaffel (det blir ca 3 dl mos). Låt moset kallna. 

Degen: Blanda torrjästen med ca 5 dl av mjölet och sockret i en degbunke. Låt det stå i 4 - 5 minuter. Tillsätt saltet, vattnet, pumpamoset, äggen och oljan. Blanda allt väl. Arbeta in resten av mjölet tills du får en smidig och klibbfri deg. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta och knåda den i ca 7 - 8 minuter (jag arbetade in det sista mjölet under tiden). Forma degen till en rund boll och lägg tillbaka den i bunken. Täck bunken med ett lock eller plastfolie och ställ den på ett varmt ställe i ca 60 minuter (jag ställde min bunke i skåpet över kylen).

Klä en plåt med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Forma den till en stor trind och rund boll, alternativt gör två mindre bollar. Lägg den/ dem på plåten. Skär skåror i ytan, så att det liknar åsarna på en pumpa, med hjälp av en vass kniv (se bild). Täck brödet med en bakduk och låt det jäsa i ca 40 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 200 C. 


Pensla brödet med lite mjölk. Sätt in plåten i den nedre delen av ugnen och grädda ett stort bröd i ca 40 - 45 minuter, alternativt två mindre bröd i ca 25 - 30 minuter, eller när det blivit 98 C inuti (mät med en stektermometer i mitten av brödet). Sätt in en tom plåt ovanför bröden om ytan blir för mörk innan brödet är färdiggräddat. Ta ut brödet och låt det kallna på ett brödgaller under en bakduk. Vänta helst med att skära i brödet tills det har svalnat helt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.