onsdag 9 februari 2022

Lättlagad och billig kålssoppa med tomat och örter

 

I dag är det knepigt väder här i Vadstena. Solen skiner för fullt samtidigt som det kommer lite regn då och då. Det känns mer som om det vore april än februari. Jag hade tänkt att ta en promenad för att njuta av solen, men jag sätter mig nog hellre på vår inglasade balkong så att jag slipper riskera att bli blöt. 

I dagens recept, som är en lättlagad kålsoppa med tomat och örter, använde jag det hemmagjorda örtsalt som jag gjorde för ett tag sedan. Jag ville prova att laga en soppa utan att använda buljongtärning eller liknande. Soppan blev överraskande smakrik och mycket mättande. Till soppan hade vi limpmackor med smör och ost. Gott, billigt och enkelt 👍

Kålsoppa med tomat och örter
ca 4 portioner
2 gula lökar
ca 750 g vitkål, sköljd och ansad
500g passerade tomater
10 dl vatten
1 ½ - 2 tsk örtsalt, köpt eller hemmagjort (se här), ta mer eller mindre mängd efter egen smak (jag hade i ca 1 ½ tsk av mitt hemmagjorda örtsalt)
2 krm grovmalen svartpeppar
2 - 3 lagerblad
1 - 2 tsk torkad oregano (börja med den mindre mängden och tillsätt mer om du tycker att det behövs)
1 - 2 tsk torkad basilika (börja med den mindre mängden och tillsätt mer om du tycker att det behövs)

Gör så här:
Skala och hacka löken. Lägg den i en gryta. Grovhacka vitkålen och lägg även den i grytan. Häll i tomaterna och vattnet (Tips! använd tomatförpackningen för att mäta upp vattnet). Rör i örtsaltet, pepparn, lagerbladen och de torkade örterna. Låt soppan koka upp under lock. Sänk sedan värmen under grytan så att soppan bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 45 - 60 minuter, eller tills kålen är så mjuk som du vill att den ska vara. fiska upp lagerbladen och kasta dem i komposten. Smaka av soppan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.