tisdag 8 november 2022

Surdegsfrallor

 

För ett tag sedan gjorde jag en surdeg. Jag har gjort egen surdeg flera gånger förut och använt när jag bakat bröd, men jag har haft svårt att få till ett bra renodlat surdegsbröd. Denna gång lät jag degen jäsa väldigt länge och i flera omgångar. Jag började på lördagsmorgonen och vi käkade bröden på söndags eftermiddagen. Frallorna blev överraskande bra. Detta sätt att baka surdegsbröd på kommer jag att använda mig av i framtiden. 

Surdegsfrallor
blir ca 24 små frallor
200 g aktiv vetesurdeg (se här)
5 dl vatten, ca 24 C varmt
ca 850 g vetemjöl + lite extra till utbakning (hur mjölet funkar att baka med kan skilja mellan olika fabrikat, så mjölmängden kan behöva justeras)
ca 1 tsk salt
lite matfett till formarna

Gör så här: 
Morgon dag 1: Väg upp surdegen i en degbunke. Tillsätt vattnet och 500g av vetemjölet. Blanda detta till en lös deg. Täck bunken med lock eller plastfolie och ställ den på en varm, dragfri plats i 5 - 8 timmar (Tips! ställ degen i skåpet ovanför kylen eller frysen). Om det bildas bubblor funkar jäsningsprocessen. 

Ta fram bunken. Tillsätt ca 350 g vetemjöl, lite i taget, och arbeta degen kraftigt med maskin i ca 5 minuter (jag använde elvisp med degkrokar) eller för hand i ca 10 minuter. Tillsätt saltet och arbeta degen i ytterligare ca 5 min i maskin eller ca 10 minuter för hand (jag hade upp degen på en mjölad arbetsyta och knådade den), tills degen känns mjuk och släpper från både underlaget och händerna (tillsätt lite mer mjöl om degen är för lös och fastnar). Forma degen till en boll och lägg tillbaka den i bunken. Täck bunken och låt degen jäsa i ca 5 timmar. 

Kväll dag 1: Smörj två muffinsplåtar (med plats för 12 muffins i varje) med lite matfett. (har du inga muffinsplåtar kan du prova att använda individuella muffinsformar av styvt papper eller aluminiumfolie som du ställer på brickor). Ha upp degen på en mjölad arbetsyta och dela den i 24 lika stora delar. Forma dem till runda frallor och lägg dem i formarna. Pensla bollarna med lite olja och täck dem med plastfolie eller en lätt fuktat bakduk. Ställ plåtarna/ formarna i kylen över natten. 



Morgon dag 2: Ta fram plåtarna/ formarna och låt dem stå i rumstemperatur i ca 40 - 60 minuter. Ta av plastfolien och låt frallorna jäsa i ytterligare ca 30 min (gärna ovanpå spisen under tiden som ugnen värms upp). Sätt in en ugnsfast skål med kallt vatten i botten av ugnen. Värm upp ugnen till 225 C över och undervärme, alternativt 200 C varmluft. 

Sätt in plåtarna i mitten av ugnen och grädda frallorna i ca 15 minuter (jag gräddade båda mina plåtar på samma gång i varmluft). Frallorna är klara när de har fått få fin färg och låter ihåligt om du knackar på dem på undersidan. Ta utformarna ur ugnen. Stjälp upp frallorna på ett brödgaller och låt dem kallna utan bakduk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.