tisdag 22 november 2022

Pastagratäng med champinjoner, timjan och senap

 

Idag har jag redan hunnit varit ute och pulsa runt i snön. Jag tog en uppfriskande morgonrunda. Vi fick inte riktigt lika mycket snö här som de verkar ha fått närmare östkusten, men tillräckligt mycket för att det ska ligga kvar ett lager på backen. Grannarnas barn har varit ute och gjort en snögubbe, så nu jag har något fint att titta på genom vardagsrumsfönstret 😊. 

Innan jag tar tag i resten av dagen ska jag värma mig med en kopp te och äta upp min frukostgröt. Jag ska naturligtvis också ge er ett nytt recept, en mycket god och smakrik pastagratäng med champinjoner, timjan och senap. Jag gillar verkligen den smakkombinationen. En liten mängd rökt paprikapulver blir pricken över i. Ni får prova själva och se vad ni tycker. 😀

Pastagratäng med champinjoner, timjan och senap
ca 4 portioner
300 g pasta, torr vikt
vatten och salt till pastakoket
ca 400 g skivade champinjoner, färska eller frysta
1 msk olivolja
2 krm salt
1 - 2 tsk grillkrydda, köpt eller hemmagjord (se här)
2 - 3 krm rökt paprikapulver (ta mer eller mindre mängd efter egen smak)
3/4 -1 tsk torkad timjan
lite matfett till att smöra formen med
ca 2 - 2 ½ dl riven vällagrad ost, till gratinering
Sås: 
8 dl standardmjölk
5 msk vetemjöl
3/4 tsk salt
en liten nypa malen vitpeppar
1 - 2 msk senap

Gör så här: 
Sätt ugnen på 225 C och smörj en ugnsfast form, som rymmer ca 2 liter, med lite matfett. 

Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. Häll av den och lägg den i formen. 

Stek svampen i en stekpanna utan fett tills vätskan som svampen ger ifrån sig har dunstat. Tillsätt oljan och låt svampen steka i ca 4 - 5 minuter på medelvärme. Ha på salt, grillkrydda, rökt paprikapulver och timjan. Låt allt steka i ytterligare någon minut. Blanda sedan den stekta svampen med pastan i formen. 

Vispa ihop alla ingredienser till såsen i en gryta. Låt det koka upp under omrörning. Sänk sedan värmen under grytan s att såsen bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 15 minuter. Rör om i botten lite då och då under tiden, för såsen bränner lätt fast. 

Häll såsen i formen och blanda runt allt. Strö på den rivna osten. Sätt in formen i mitten av ugnen och låt den grädda i ca 25 minuter, eller tills osten smält och fått fin färg. Ta ut formen ur ugnen och låt den gärna stå en stund innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.