onsdag 16 november 2022

Kryddig indisk röra med vitkål och grönkål

 

Dagens recept är en kryddig och god indisk röra som jag gjorde för ett tag sedan. Vi käkade röran med quinoa och en klick chutney. Det var gott, men nästa gång ska jag ersätta quinoan med basmatiris eftersom jag tycker att quinoa är lite väl beskt för min smak. 

Kryddig indisk röra med vitkål och grönkål
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta (kan uteslutas)
ca 500g vitkål, sköljd och ansad
75 - 100g färsk grönkål, repad och avsköljd (går att byta ut mot hackad, fryst grönkål men vänta då med att ha i den i röran tills du har i kokosmjölken)
1 - 2 tsk finriven färsk ingefära
1 finhackad chili (kan uteslutas)
1 msk indisk krydda (se här)
1 burk, à ca 400 ml, kokosmjölk
ca ½ tsk salt 
1 lagerblad

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Grovhacka vitkålen och grönkålen. 

Hetta upp oljan i en stekgryta, eller en stor stekpanna, med tillhörande lock. Ha i löken och vitkålen och låt det steka på hög till medelhög värme i ca 10 min, tills det fått färg och mjuknat lite. Vänd runt allt några gånger under tiden. Tillsätt vitlöken, grönkålen, ingefäran, chilin och kryddmixen. Låt allt steka under omrörning i några minuter. Häll i kokosmjölken och ha i saltet och lagerbladet. Låt röran puttra under lock i ca 20 minuter, eller tills vitkålen är så mjuk som du vill ha den. Fiska upp lagerbladet och släng det i komposten. Smaka av röran. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.