måndag 4 april 2022

Grönsakswok med koreansk chilipeppar

 

Idag är det regnigt och mulet så jag tänker tillbringa eftermiddagen med att sitta i soffan och titta på några avsnitt av Bridgerton, säsong 2. Innan jag hämtar en kopp te och gör det bekvämt för mig framför tv:n ska jag lägga ut ett nytt recept, en enkel grönsakswok med koreansk chilipeppar. Den koreanska chilipepparn har jag beställt från nätet (kryddlandet). Vi käkade woken med jasminris. Det var supergott! 

Grönsakswok med koreansk chilipeppar
ca 4 portioner
1 - 2 msk rapsolja
400 g frysta wokgrönsaker
400 g strimlad vitkål
200 g fint strimlad purjolök
1 finhackad vitlöksklyfta
1 - 2 tsk finriven färsk ingefära
ev. lite salt
Sås: 
2 dl hett vatten
1 svampbuljongtärning eller grönsaksbuljongtärning
2 msk japansk soja
1 tsk sesamolja
1 msk ljus vinäger (t.ex. risvinäger eller vitvinsvinäger)
1 - 2 msk mild koreansk chilipeppar (krydda som finns att köpa på nätet)
2 msk farinsocker
2 msk mörk majsenaredning
Till servering:
 Jasminris eller äggnudlar

Gör så här:
Vispa ihop alla ingredienser till såsen i en skål, och ställ sedan undan den så länge. 

Hetta upp en stekpanna eller en wokpanna och ha i de djupfrysta wokgrönsakerna. Låt dem steka på hör värme tills det mesta av vätskan, som grönsakerna ger ifrån sig, har dunstat bort. Ha i oljan och blanda ner vitkålen. Låt allt steka på hög värme i ca 10 - 15 minuter, eller tills de fått fin färg och mjuknat så mycket som du vill att de ska göra (jag föredrar ganska mjuka grönsaker). Vänd runt allt några gånger under tiden. Tillsätt purjolöken och låt den steka med i ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken och ingefäran och låt allt steka i ytterligare någon minut. Häll i såsen och låt allt koka i 3 - 4 minuter. Smaka av. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.