söndag 25 mars 2018

Förslag på vegetarisk påskmat och lite annat


Sommartid och påsk brukar vara två säkra tecken på att våren är här. Påskhelgen brukar vanligtvis vara starten för vårröjningen i trädgården. I år blir det nog dessvärre inte något trädgårdsarbete gjort under påsken för det är fortfarande lite snö och dessutom tjäle i backen. Jag är ivrig att komma igång med odlingen så nu hoppas jag på sol och värme så att jag snart kan sätta fingrarna i jorden. 

Än så länge har vi inga planer på några större förändringar i trädgården, utan vi ska bara sköta om det som redan finns. Det är lite olikt oss att inte ha några trädgårdsprojekt på gång, men vi hade ju planer på att flytta till hösten så vi har därför inte lagt någon tid på trädgårdsplanerandet. Efter att ha funderat rejält på saken, och varit på husvisning, så har vi dock kommit fram till att vi inte ska flytta. Jag fick nämligen svårt att andas efter hustitten, trots att det inte luktade någon parfym utan bara främmande hus, och det avgjorde saken. Vi blir kvar här där jag vet att jag inte blir sjuk.  

Syftet med flytten var till största delen att bo på en plats med vacker natur, eftersom den ort som vi bor på nu inte erbjuder speciellt mycket av den varan. Det är jättesvårt för oss att åka på semester p.g.a. min doftöverkänslighet, särskilt om det innebär övernattning, så vi tänkte att det skulle vara trevligt att bo på en vacker semesterort. Efter den misslyckade husvisningen har vi dock kommit fram till vi kanske ska köpa en husbil istället. Om vi susar runt i en husbil kan vi ju bo på massor med vackra platser. Nu gäller bara att hitta en husbil som inte luktar för mycket och sedan se till att sanera den så att jag kan bo i den utan att bli sjuk. 

Idag blir det ingen vanlig veckomatsedel utan istället får ni några förslag på vegetariska maträtter som kan passa nu till påsk. Hoppas ni hittar något ni vill testa. Klicka på texten under bilden så kommer du till receptet. 


Auberginesill med klassisk smak


Auberginesill i krämig senapssås


Galet god morotslax


Bönbullar och bönkorv 


Vegetarisk Janssons frestelse


Luftig omelett med sparrisstuvning


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.