torsdag 22 mars 2018

Potatissoppa med linser


Potatissoppa är en av mina favoritsoppor och denna variant med linser var nog en av de godaste som jag hittills har ätit. Tyvärr har jag inte skrivit upp vart jag har fått receptet ifrån. Jag har sökt på nätet för att försöka hitta källan, men har dessvärre inte lyckats hitta den 😞. Receptet nedan är i alla fall min version av denna smaskiga soppa. Vi käkade soppan med en lite grövre limpa. Det var mycket gott! 😋

Krämig potatissoppa med linser
ca 4 - 5 portioner
12 vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
ca 5 dl strimlad purjolök
500 g potatis, gärna av en mjölig sort
1 dl röda linser (torra)
2 dl crème fraiche (jag använde lätt med 15 % fett)
örtsalt och grovmalen svartpeppar efter smak
ca 2 msk hackad gräslök, färsk eller fryst
ca 1 msk hackad dill, färsk eller fryst

Gör så här: 
Blanda vattnet med buljongtärningarna i en gryta och låt det koka upp under lock. Lägg linserna i en trådsil eller i ett durkslag och skölj dem under rinnande kallt vatten. Skala potatisen och skär den i skivor. Ha i dem och linserna i grytan. Ha också i purjolöken. Rör om. Låt det koka upp igen. Sänk sedan värmen under grytan så att det bara småkokar. Låt det puttra, under lock, i ca 40 minuter. Rör om då och då för linserna kan fastna i botten. Ta av grytan från värmen och mixa soppan slät. Rör ner crème fraichen. Sätt sedan tillbaka grytan på spisen igen och värm soppan en kort stund. Tillsätt gräslöken och dillen och smaka av soppan med örtsalt och svartpeppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.