fredag 24 november 2023

Vegetarisk veckomatsedel v.48 (2023)

 

När jag skrev dagens inlägg var jag tvungen att dubbelkolla i almanackan för att se om det verkligen är sant att det är första advent nästa helg. Jag anade att det var så eftersom det har börjat dyka upp adventsljusstakar och stjärnor i grannarnas fönster. Själv väntar jag med att ta fram juldekorationerna till nästa helg. 

Ikväll ska vi bjuda en av våra döttrar och hennes sambo på lite god mat, och sedan tänkte vi ta med dem till Omberg och kolla på stjärnor. Det är väldigt mörkt där så det är en jättefin stjärnhimmel. Jag hoppas bara att det är klart väder även framåt kvällen. Just nu skiner solen så det verkar lovande. 

Nu ska jag alldeles strax hänga tvätt och sedan börja förbereda maten inför kvällen, men innan dess ska jag leverera en ny matsedel för den kommande veckan. Du kommer till recepten genom att klicka på den kursiva texten. Ha en riktigt bra fredag och en trevlig helg 😊. 

Måndag: Böngratäng med fänkål, purjolök, tomat och dill serveras med kokt potatis och råkost

Tisdag: Nudelwok med general Tso`s sås serveras med färska grönsaker och en skvätt sriracha eller sweet chilisås

Onsdag: Valfri favoriträtt eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys 

Torsdag: Sötpotatissoppa med citrongräs och chili serveras med ett gott bröd

Fredag: Varm smörgåstårta med vegfärs serveras med råkost

Helg: Bönbiffar med julmustsås och ugnstekt potatis serveras med råkost samt en klick vinbärsgelé. En saftig och god saffransbullruta med cream cheesefyllning passar bra till adventsfikat. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.