lördag 21 april 2018

Kanelbullekladdkaka


Den här smaskiga kanelbullekladdkakan hade jag med mig till fikat på jobbet i onsdags. Jag hade lagt en lapp på köksbänken med en påminnelse om att jag skulle fota kakan innan jag packade ner den och for iväg till min arbetsplats, men den lappen glömde jag naturligtvis bort att läsa när det var dags för avfärd. Som tur är kom jag på att jag inte hade fotat kakan innan den var uppäten, så jag tog undan en fotokakbit som fick följa med mig tillbaka hem (till makens stora förtjusning). Det ursprungliga receptet till kakan kommer från bloggen 'Sweet and simple' (se här). En mycket trevlig blogg, full av recept på smarriga bakverk 😋. 

Kanelbullekladdkaka
blir 1 kaka à ca 20 cm i diameter
150 g smör + lite extra till formen
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen kanel + lite extra till garnering
2 ½ dl vetemjöl
2 ägg
ca ½ dl pärlsocker

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 175 C och kläm fast en bakplåtspapper i botten på en springform, som mäter 20 cm i diameter. Smörj insidan av kanten på formen med lite smör. Smält smöret i en gryta. Ta av grytan från värmen och rör ner sockret. Tillsätt vaniljsockret och kanelen. Rör ner mjölet. Knäck i äggen och rör om allt till en slät smet. Häll smeten i formen. Strö på pärlsockret. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 20 - 22 minuter. Ta ut kakan och låt den kallna i formen (jag lät den stå i kylen över natten). Strö lite kanel på kakan innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.