lördag 14 april 2018

Tyskt surbröd


I originalreceptet, som kommer ifrån boken 'Matbröd' av Tulla Grünberger, står det att brödet ska bli fast och syrligt, men mitt flöt ut och hade inte speciellt mycket syra, så jag antar att jag måste ha gjort något fel. Först blev jag lite besviken, jag gillar nämligen syrliga bröd, men besvikelsen gick snabbt över eftersom brödet var jättegott trots att det inte smakade exakt som jag trodde att det skulle göra. Nästa gång jag bakar det här brödet ska jag göra två mindre bröd istället för ett stort, dessutom tänker jag prova att minska lite på den sista jästiden för att försöka förhindra att brödet flyter ut.

Tyskt surbröd
1 stor eller 2 mindre limpor
Dag 1: 
25 g jäst
3 dl ljummet vatten, ca 37 C varmt
3 dl rågsikt
Dag 2: 
2 dl ljummet vatten, ca 37 C varmt
1 msk matolja
2 tsk salt
1 krm malen brödkummin
ca 10 - 12 dl rågsikt

Gör så här: 
Dag 1: Vispa ihop jästen med vattnet i en degbunke. Tillsätt mjölet och blanda allt väl. Täck bunken och låt den stå i rumstemperatur i 24 timmar. 

Dag 2: Blanda degen från dag 1 med vattnet, oljan, saltet och kumminen. Arbeta in rågsikten tills du får en smidig deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Lägg sedan tillbaka degen i bunken igen. Täck den med ett lock eller plastfolie och låt den stå i ca 40 minuter. 

Klä en plåt med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Knåda den en stund. Forma ett stort eller två stora bröd. Lägg brödet på plåten. Skåra ytan med en vass kniv. Täck brödet med en brödduk och låt det jäsa i ca 40 minuter (60 minuter i originalreceptet). Värm under tiden upp ugnen till 200 C. Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter, om du gör ett stort bröd, eller ca 30 minuter om du gör två mindre bröd. Mät gärna temperaturen på brödet. Det är färdiggräddat när det är ca 98 C inuti. Ta ut bröden och låt dem svalna på galler utan duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.