onsdag 4 april 2018

Tortillatårta med fajitakryddade grönsaker, spenat och fetaost


Låt er inte avskräckas av denna tortillatårtas något röriga utseende, för den var verkligen jättegod och förtjänar att provlagas och provsmakas. Det är kul att testa laga lite olika varianter av Tex-Mex mat. Just detta recept kommer från den amerikanska bloggen 'Genius Kitchen' (se här). Vi käkade den välfyllda "tårtan" med lite färska grönsaker, majskorn och en skvätt tacosås. Det var mycket smarrigt 😋

Tips! Tomatsåsen i receptet går att använda som enchiladasås (dubblera mängden) och de fajitakryddade grönsakerna går att använda som fyllning i t.ex. tacos eller burritos. 

Tortillatårta med fajitakryddade grönsaker, spenat och fetaost
Ca 4 - 5 portioner
Spenatröra:
250 g kesella (10 % fett)
2 dl crème fraiche (jag använde lätt med 15 % fett)
150 g fetaost eller salladsost
300 g fryst bladspenat, upptinad och väl avrunnen
Tomatsås:
250 g  passerade tomater
ca ½ dl vatten
1 msk vetemjöl
1 tsk chilipulver
½ tsk kakao (kan uteslutas)
½ tsk torkad oregano
1 krm malen spiskummin 
1 krm vitlökspulver
ca 2 krm salt
Fajitakryddade grönsaker:
1 msk rapsolja
400 g skivade champinjoner, färska eller frysta
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 stor röd paprika
1 påse köpt fajitakrydda eller 3 ½ - 4 msk hemmagjord fajitakrydda (se här)
½ tsk salt
ca 1 dl vatten
Övrigt: 
8 mellanstora tortillabröd
1 - 1 ½ dl riven ost
färska grönsaker, majskorn och tacosås till servering

Gör så här: 
Rör ihop kesellan och crème fraichen i en bunke. Smula ner fetaosten. Krama ur vätskan ur spenaten. Grovhacka sedan den urkramade spenaten och blanda ner den i bunken. Rör om ordentligt. Täck bunken med en bit plastfolie och ställ den i kylen så länge. 

Sätt ugnen på 200 C. Vispa ihop alla ingredienser till tomatsåsen i en kastrull. Låt den koka på svag värme i ca 10 minuter. Börja steka grönsakerna under tiden som såsen kokar.

Jag steker grönsakerna på olika sätt beroende på om jag använder färska eller frysta champinjoner. Färska champinjoner steker jag direkt med löken i oljan på ganska hög värme i några minuter innan jag tillsätter vitlöken och paprikan och låter allt steka i ca 10 min. Om jag däremot använder frysta champinjoner steker jag dem med löken på hög värme, utan fett, tills vätskan som svampen ger ifrån sig har dunstat. Sedan tillsätter jag oljan och resten av grönsakerna och låter allt steka i 10 minuter. När svampen och grönsakerna fått fin färg tillsätter jag kryddmixen, saltet och vattnet och låter allt koka ihop i 1 - 2 minuter. 


Spänn fast ett bakplåtspapper i botten av en springform som mäter ca 23 cm i diameter. Lägg i ett tortillabröd. Bred på ca 1/4 av tomatsåsen och lägg på 1/4 av grönsakerna. Lägg på ett nytt tortillabröd och bred på 1/4 av spenatröran. Upprepa sedan denna procedur tills alla bröd, alla grönsaker och alla spenatröra gått åt (det översta lagret ska vara spenatröra). Toppa med den rivna osten.


Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda i ca 25 - 30 minuter. 


Ta ut formen ur ugnen och låt den stå i några minuter. Öppna formen och för försiktigt över tårtan till ett fat. Skär den i bitar, ät och njut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.