måndag 2 april 2018

Svampgryta med halloumi


Igår var vi på ett ställe utanför Eskilstuna och tittade på husbilar. Vi hittade en liten smidig modell som är lagom stor för mig och maken. Ett extra plus är att den går in i vårt garage 👍(efter en mindre justering av garageporten och garagetaket). I eftermiddag bär det av på äventyr igen. Vi ska nämligen besöka ett av mina syskonbarn och hennes familj på andra sidan Vättern. Det ska bli jättekul att höra hur det är med dem och hur de har haft det sedan vi sågs sist 😃. 

Innan vi åker hinner jag med att laga lite god mat. På dagens meny står det pasta med italienska linsbollar i tomatsås. Receptet på den maten får ni en annan dag. Idag får ni istället recept på en supergod och lättlagad svampgryta med halloumi som vi åt häromdagen. Vi käkade grytan med ugnsstekt potatis, rivna morötter och en klick vinbärsgelé (se här), men jag kan tänka mig att den mumsiga grytan även smakar bra tillsammans med ris eller pasta, om du föredrar det.

Svampgryta med halloumi
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
450 g skivade champinjoner, färska eller frysta
1 finhackad gul lök
200 g strimlad halloumi
1 finhackad vitlöksklyfta
2 dl vatten
2 dl crème fraiche
½ svampbuljongtärning
2 tsk dijonsenap
1 litet lagerblad
1 ½ - 2 msk hackad persilja, färsk eller fryst
1 krm grovmalen svartpeppar
Salt efter smak (jag tillsatte inget salt för jag tyckte att sältan från buljongtärningen och halloumin räckte)

Gör så här: 
Jag brukar steka champinjoner på lite olika sätt beroende på om de är färska eller frysta. Färska champinjoner steker jag direkt med löken i oljan i stekpannan i ca 6 - 7 minuter. Frysta champinjoner steker jag utan fett, på ganska hög värme, tills den vätska som svampen ger ifrån sig har dunstat, sedan tillsätter jag oljan och löken och fortsätter att steka i ca 5 minuter. 

Tillsätt halloumin och låt den få lite färg. Ha i vitlöken och låt den steka med i ca 1 minut. Häll i vattnet och crème fraichen. Smula ner buljongtärningen, ha i lagerbladet och rör i dijonsenapen. Låt det småkoka på svag värme i ca 5 min. Ta ur lagerbladet och släng bort det. Blanda ner persiljan och svartpepparn. Smaka av med salt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.