söndag 8 april 2018

Veckomatsedel v.15

I fredags reserverade vi en husbil. Valet föll på en söt liten modell som heter 'Road car' (de kallas också för 'plåtis'). Den är alldeles lagom stor för två personer. Nu ser jag fram emot att snart kunna åka iväg och semestra, både här i Sverige och i resten av Europa 😁. 

I går var vi ute och röjde i trädgården. Jag har verkligen längtat efter att börja arbeta i trädgården så det känns jätteroligt att äntligen få komma igång. Det är fortfarande tjäle i de skuggigare rabatterna så eventuella omplaceringar av växter får vänta några veckor till. 

Idag ska vi som vanligt bara ta det lugnt. Jag är lite sugen på att baka så jag kanske slår på stort och bakar något gott till eftermiddagsfikat. För övrigt har jag inget inplanerat, förutom att leverera en ny veckomatsedel såklart. Hoppas ni hittar något ni vill testa. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: En lite annorlunda potatisgratäng, gjord på riven potatis och broccoli, får inleda veckan. Stekta bönbullar och lite råkost blir perfekta tillbehör. 


Tisdag: Sydafrikansk linsgryta med banan och kokos serveras med basmatiris och en klick av min godaste äppelchutney (se här). 


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: En len morotssoppa med färskost smakar bra tillsammans med Karins rågbröd



Fredag: Små goda biffar gjorda på gula ärtor passar ypperligt att servera i orientaliska tunnbröd tillsammans med färska grönsaker och en kall sås smaksatt med persilja och skånsk senap (se här). 


Helg: Veckan avslutas med en krämig pastagratäng, innehållande b.l.a. stekta champinjoner, timjan och tryffelolja. Servera gärna rivna morötter till den smakrika gratängen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.