torsdag 14 juni 2018

Krämig tomatsoppa med ris


Idén till den här soppan fick jag av en arbetskamrat som pratade om att hon ätit en tomatsoppa med mixat ris i. Jag tyckte att det lät spännande, så en sådan soppa var jag ju bara tvungen att provlaga. Jag utgick från ett recept på en vanlig enkel tomatsoppa som jag hittade i hemmets journals matkalender. Slutresultatet av mina ansträngningar blev denna delikata soppa. Härligt krämig och mycket mättade.

Krämig tomatsoppa med ris
ca 4 portioner
1 msk olivolja
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
2 tsk honung
2 burkar, à ca 400 g, hela skalade tomater
ca 4 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 dl okokt långkornigt ris
Bladen från 1 liten kruka färsk basilika
2 ½ dl grädde
Salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och låt den steka på svag värme i ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken, tomatpurén och honungen. Låt det steka under omrörning i ytterligare 1 - 2 minuter. Ha i tomaterna, vattnet och buljongtärningarna. Lägg på ett lock och låt soppan koka upp. Ha sönder tomaterna lite grann. Tillsätt riset och låt soppan koka upp igen. Sänk sedan värmen så att det bara småkokar. Låt soppan puttra på svag värme i ca 20 - 30 minuter, tills riset är mjukt. Ta av grytan från värmen. Tillsätt basilikan. Mixa soppan så slät som den kan bli (jag använde en stavmixer). Sätt tillbaka soppan på värmen igen och tillsätt grädden. Värm soppan under omrörning. Späd ev. med mer vatten om du tycker soppan blir för tjock. Smaka av med salt och svartpeppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.