måndag 18 juni 2018

Lagom het linssoppa


Den här matiga och goda linssoppa får sin hetta från chiliflakes. Jag gillar kryddig, smakrik mat men jag är inte överdrivet förtjust i att använda just chiliflakes till att hotta upp maten. Jag tycker att det kan vara lite svårt att dosera flakesen och att maten därför ibland kan bli lite väl chilihet för min smak. Jag misstänker att styrkan avgörs av hur många chilikärnor som följer med ner i maten. Denna gång blev dock proportionerna väldigt bra och soppan blev alldeles lagom kryddstark för mina smaklökar. 

Dessvärre kommer jag inte att kunna käka denna soppa till lunch idag eftersom jag har fått feber och virusblåsor i munnen. Jag antar att det beror på att jag för tillfället är ganska slutkörd. Det är kanske dags att dra ner på takten och ta det lugnt några dagar. Jag hoppas att det har gått över till helgen så att jag kan njuta av den goda maten som jag har planerat att vi ska käka. 

Lagom het linssoppa 
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar
2 normalstora morötter (ca 175 - 200 g sammanlagd vikt)
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
2 tsk malen spiskummin
1 msk paprikapulver
1 tsk malen koriander
1 tsk torkad timjan
15 dl vatten
2 ½ grönsaksbuljongtärningar
1 ½ dl torra röda linser
350 - 400 g potatis av en fast sort
½ - 1 tsk chiliflakes (ha i mer om du gillar het mat)
Salt efter smak
Ev. lite hackad persilja till garnering

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala morötterna och skär dem i små tärningar. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och morötterna och låt det steka på medelstark värme i ca 10 minuter. Tillsätt vitlöken, tomatpurén och kryddorna och låt allt steka, under omrörning, i ytterligare 1 - 2 minuter. Häll i vattnet och smula ner buljongtärningarna. Lägg linserna i en trådsil eller i ett durkslag och skölj dem under rinnande kallt vatten. Låt dem rinna av och ha sedan i dem i grytan. Rör om ordentligt så att linserna inte fastnar i botten. Låt soppan koka upp under lock. Sänk sedan värmen så att soppan bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 15 - 20 minuter. Rör om i grytan några gånger under den tiden. Skala potatisarna och skär dem i små tärningar. Ha i dem i grytan och låt soppan fortsätta att koka i ytterligare ca 10 - 15 min, eller tills potatisen och linserna är mjuka. Smaka av soppan med salt och chiliflakes. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.