lördag 25 augusti 2018

Extra gott formbröd


Jag var lite sugen på ett gott bröd att rosta så jag bakade dessa extra goda formbröd. Egentligen har jag inte tid att baka, eftersom vi håller på att packa inför flytten, men jag har ändå lite svårt för att låta bli degbunkarna. Jag tycker ju att det är avslappnande att baka, och just nu är det ganska stressigt och rörigt här hemma, så jag kommer nog att försöka ta mig tid till lite avstressande bakning några gånger till innan vi flyttar. Bröden blev väldigt tjusiga och smakade fantastiskt gott, rostat, till kvällsteet. Jag är osäker på vart jag har fått tag i receptet men jag tror att det kommer från matklubben (se här). 

Extra gott formbröd
2 bröd
50 g jäst
50 g smör + lite extra till formarna
5 dl mjölk
2 tsk salt
2 msk strösocker
2 rumsvarma ägg (1 till degen och 1 till pensling)
ca 14 - 15 dl vetemjöl
lite sesamfrön till garnering

Gör så här: 
Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret i en skål i mikron eller i en kastrull på spisen. Tillsätt mjölken och värm blandningen till 37 C. Häll blandningen i degbunken och vispa eller rör om tills jästen lösts upp helt. Rör i saltet, sockret och ägget. Arbeta in vetemjölet, lite i taget, tills du får en smidig, klibbfri deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Lägg tillbaka degen i bunken och lägg på ett lock eller täck med plastfolie. Låt degen jäsa i rumstemperatur i ca 40 minuter. 

Smörj två limpformar, à ca 1 ½ liter, med lite matfett. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Dela degen i två lika stora delar. Dela sedan varje sådan del i två lika stora bitar. Rulla ut dem till långa rullar (se bild nedan). 


Vira två av degrullar om varandra (se bild nedan) så att brödet får ett enkelt flätmönster.


Lägg bröden i formarna. Täck formarna med en bakduk och låt dem stå och jäsa i rumstemperatur i ca 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 200 C. Pensla bröden med uppvispat ägg och strö på sesamfrön. Sätt in formarna på gallret i den nedre delen av ugnen och grädda bröden i ca 35 - 40 minuter, eller tills de är 98 C inuti. Ta ut bröden ur formarna och låt dem kallna på galler under duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.