måndag 6 augusti 2018

Zucchinigratäng med tomater och ris


Den här gratängen är väldigt smidig att göra eftersom riset kokas direkt i formen. Originalreceptet kommer från ica.se (receptet nedan är min version av det receptet). Jag hade en vag misstanke om att vi kanske skulle tycka att gratängen var en anings aning smaklös, med tanke på att den bara smaksattes med salt och svartpeppar, men jag ville ändå ge den en chans. Efter provsmakning visade sig dock min första misstanke vara korrekt. Gratängen var absolut inte oätlig, men vi tyckte nog att den var lite väl tam i smaken. För att åtgärda problemet kryddade jag upp det hela med en dos av min hemmagjorda gyroskrydda. Det var ett mycket lyckat drag, om jag får säga det själv, för efter den åtgärden smakade gratängen helt förträfflig 😊. 

I receptet nedan har jag lagt till den mängd gyroskrydda som jag tillsatte.  

Zucchinigratäng med tomater och ris
4 - 6 portioner
ca 800 g zucchini (ungefär 2 normalstora)
1 gul lök
3 dl okokt ris (jag valde basmatiris, som jag först sköljde av under rinnande kallt vatten)
1 burk, à ca 400 g, konserverade hela tomater 
1 tsk örtsalt
2 krm grovmalen svartpeppar
ca 1 - 1 ½ tsk gyroskrydda (se här)
4 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 - 3 dl riven lagrad ost
lite matfett till att smörja formen med

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 200 C och smörj en stor ugnsfast form med lite matfett. Skala löken och skär den i tunna strimlor. Skölj av zucchinin och skär den i ganska tunna skivor. Lägg en tredjedel av  zucchiniskivorna i formen. Ha på hälften av löken, hälften av riset, hälften av tomaterna samt hälften av örtsaltet, svartpepparn och gyroskryddan. Upprepa detta en gång till. Avsluta med ett sista lager zucchiniskivor. 

Koka upp vattnet. Smula sedan ner buljongtärningen i det heta vattnet och vispa tills den lösts upp helt. Häll detta i formen och täck den med aluminiumfolie. Sätt in formen i den nedre delen av ugnen och låt den gräddas i ca 40 - 45 minuter. Ta ut formen ur ugnen och ta bort aluminiumfolien. Strö på den rivna osten. Höj ugnsvärmen till 225 C och sätt tillbaka formen i ugnen, men denna gång lite högre upp. Grädda i ytterligare ca 15 minuter eller tills osten smält och fått lite färg. Ta ut formen och låt den gärna stå en stund innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.