onsdag 1 augusti 2018

Zucchinibiffar med halloumi


Biffar gjorda på zucchini-/squash passar perfekt att göra nu när det är högsäsong för nämnda grönsak. Jag har ett favoritrecept som jag vanligtvis använder (se här). Sist det vankades gröna biffar i huset valde jag dock att testa ett nytt recept, som jag hittade på bloggen 'Liscus by Linda' (se här). Jag ändrade lite i originalreceptet genom att byta ut vårlök mot gräslök och tillsätta lite extra panko. Biffarna blev visserligen jättegoda, men de slår ändå inte min favoritvariant. Men smaken är ju som baken så testa gärna båda varianterna och se vilka biffar som du föredrar. Vi serverade de smarriga biffarna med kokt matvete, kalamataoliver och en kall yoghurtsås smaksatt med vitlök, ajvar och dill. En mycket lyckad smakkombination 👍

Zucchinibiffar med halloumi
blir ca 12 - 14 biffar, beroende på storlek
2 normalstora zucchini, à ca 400 g styck
knappt 1 tsk salt
1 ägg
2 - 3 msk finhackad gräslök
1 pressad vitlöksklyfta
1 - 2 krm chiliflakes
1 krm grovmalen svartpeppar
200 g grovt riven halloumi 
1 dl vetemjöl
½ - 1 dl panko
lite matolja till stekning

Gör så här: 
Ställ ett durkslag i en bunke utan att det nuddar bunkens botten. Skölj zucchinin och ta bort skaften. Grovriv zucchinin och lägg den i durkslaget. Blanda den med saltet (saltet drar ut vätska ur zucchinin). Låt stå i ca 30 - 60 minuter. Ta upp lite av zucchinin i händerna och pressa ur så mycket av den kvarvarande vätskan som möjligt. (Tips! jag har ont i mina händer och handleder så jag använde en potatispress istället. Det funkade jättebra!) Lägg sedan sedan zucchinin i en bunke och blanda den med resten av ingredienserna (allt utom oljan). Det ska bli en fast smet. Ställ smeten kallt i ca 15 min. Hetta upp lite olja i en stekpanna. Klicka ut små klickar av smeten, i stekpannan, med hjälp av två skedar. Låt dem steka på ganska hög värme i ca 5 minuter per sida. Forma dem lite med stekspaden under tiden som de steks. Sänk värmen under stekpannan om biffarna får för mycket färg innan de är färdigstekta. Biffarna är färdiga när de känns stumma om du trycker lite lätt på dem i mitten. Servera dem antingen varma eller kalla (vi käkade dem varma ena dagen och kalla nästa dag).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.