tisdag 10 maj 2016

Squashbiffar med gyroskryddad bulgur, fetaost och tzatziki


Squashbiffar serverade med gyroskryddad bulgur, fetaost, oliver och tzatziki är vansinnigt gott! Vi brukar ha en klick ajvar till också men jag glömde tyvärr att lägga på den på tallriken innan jag tog bilden. Varje gång vi äter den här maten så är det en ren njutning från första till sista tuggan. Det här är en av mina absoluta middagsfavoriter. Jag blev därför väldigt glad när det fanns billig squash i affären så att jag kunde laga en sats biffar. Squash är kanske inte den mest miljövänliga grönsaken så här års, men jag blev så grymt sugen på dessa biffar så jag kunde inte låta bli att köpa lite i alla fall. 

Eftersom jag tycker så mycket om den här maten brukar jag faktiskt laga den (eller rostade rödbetor) på min födelsedag, vilken lämpligt nog sammanfaller med skördesäsongen för våra hemodlade squash och rödbetor. Jag kan inte påstå att jag märker någon större skillnad i smaken mellan de biffar som görs på hemodlad squash och de som görs på köpt squash, men det är definitivt mer tillfredsställande att laga mat med grönsaker vi odlat själva än köpta grönsaker som transporterats hit från andra delar av världen.

Recept på tzatziki med dill hittar ni här och recept på gyroskryddad bulgur hittar ni längre ner i detta inlägg.

Squashbiffar
ca 20 biffar
2 normalstora squash (ca 750 - 800 g)
1 tsk salt
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk torkad mynta
1 krm grovmalen svartpeppar
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl 
2 dl ströbröd
Olivolja till stekning.

Gör så här: 
Finhacka squashen eller riv den grovt på rivjärnet eller med den grova rivskivan i matberedaren (jag brukar riva i matberedaren). Lägg den rivna squashen i ett durkslag och blanda ner saltet. Ställ durkslaget i en bunke och låt squashen rinna av i ca 30 minuter (saltet drar ut vätskan).

Ta upp lite av squashen i händerna och krama ur vätskan. Lägg över den urkramade squashen i en bunke. Upprepa detta tills du kramat ur all squash. Skala löken och vitlöken. Grovriv löken och blanda den med squashen i bunken. Pressa ner vitlöken. Tillsätt myntan, svartpepparn, äggen, vetemjölet och ströbrödet. Blanda allt ordentligt till en fast smet. Täck bunken med plastfolie och ställ den i kylen i ca 30 minuter.  

Ta ut bunken ur kylen. Forma ca 20 små biffar av smeten. Stek  några biffar i taget i lite olivolja på medelvärme. Vänd dem efter några minuter och stek dem på andra sidan. Servera biffarna som i förslaget i texten ovan eller med dina egna favorittillbehör.

Gyroskryddad bulgur
3 dl normalstor bulgur
6 dl vatten
1 tsk salt
½ - 1 tsk gyroskrydda (se här)

Gör så här:  
Koka upp vatten och salt i en kastrull. Tillsätt bulgurn. Låt det koka upp igen. Sänk värmen under kastrullen till den lägsta och lägg på ett lock. Låt det småkoka i ca 10 min. Stäng sedan av värmen och låt kastrullen stå kvar på eftervärmen i ca 5 min. Fluffa upp grynen med en gaffel. Tillsätt gyroskrydda efter smak.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.