måndag 2 maj 2016

Aubergine i tomatsås


När jag gick på folkhögskola, för ungefär femton år sedan, hade jag en klasskamrat som var från Libanon. En dag bjöd hon på mat från sitt hemland. Jag blev väldigt förtjust i en auberginegryta med en lite sötsur smak. Inspirerad av denna smakupplevelse började jag fila på en egen version av aubergine i tomatsås och efter x - antal försök fick jag till en smakbalans som jag var hyfsat nöjd med.

Jag har på senare år insett att jag inte hade behövt lägga ner så mycket tid på att få till ett recept för det verkar redan finnas hur många recept som helst på just aubergine i tomatsås. Olika varianter av den här grytan lagas nämligen i de flesta länder runt medelhavet. Ja, ja så kan det vara. Jag delar med mig av mitt recept ändå, trots att det inte är unikt på något sätt. 

Jag brukar alltid servera stekt halloumi & basmatiris till auberginegrytan, men du kan ha bulgur eller couscous till istället om du föredrar det.

Aubergine i tomatsås
ca 4 port
2 normalstora auberginer, ca 600-700g
1-2 vitlöksklyftor
4 msk tomatpuré 
2 msk balsamicovinäger
1 msk strösocker 
4 dl vatten 
2 krm grovmalen svartpeppar
½-1 tsk salt
1 msk olivolja

Gör så här: 
Sätt ugnen på 200 C och klä en plåt med bakplåtspapper. 
Skölj auberginerna och ta bort skaften. Skär auberginerna i centimetertjocka skivor. Lägg dem på plåten. Ställ in plåten i övre delen av ugnen och grädda i ca 25-30 minuter eller tills auberginen mjuknat och fått lite färg. Ta ut plåten och låt skivorna svalna lite. 

Hetta försiktigt upp olivoljan i en kastrull. Skala och finhacka vitlöken. Ha i den i kastrullen och stek den någon minut på medelvärme utan att den tar färg. Tillsätt tomatpurén och låt den steka med några minuter under omrörning. Tillsätt balsamicovinägern och sockret och låt allt steka en liten stund till. 

Häll på vattnet och ha i salt och svartpeppar. Rör om. Höj värmen och låt såsen koka upp under omröring. Sänk värmen igen när såsen kokat upp och lägg på ett lock. Låt såsen puttra på svag värme i ca 10 minuter. Skär aubergineskivorna i bitar eller strimlor. Ha i dem i såsen. Fortsätt småkoka i ytterligare ca 10 minuter. Smaka av såsen (den ska vara sötsur). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.