fredag 27 maj 2016

Lax i kokos och currysås


Idag mår jag lite bättre från dunderförkylningen. Det är så skönt att kunna  känna vad maten smakar igen eftersom allt har smakat som papper de senaste dagarna och aptiten varit obefintlig. Här kommer det ytterligare ett recept från boken 'Det goda Afrika' av Ove Pihl. Denna gång i form av stekt lax i en len kokos och currysås. Jag gjorde om originalreceptet lite för jag tyckte det kändes onödigt att steka laxen i ugnen, så jag tärnade den och stekte den i stekpannan istället. Betyget på denna rätt blev högt, för detta var supergott. Såsen var helt perfekt kryddad (jag gillar när man fortfarande kan känna vad fisken smakar). Vi serverade laxen med luftigt basmatiris, kokt broccoli och lite färska grönsaker. Detta recept kommer absolut att skrivas in i min receptpärm.

Lax i kokos och currysås
½ msk rapsolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 färsk chili av valfri styrka
2 tsk curry
1 tsk salt
1 msk tomatpuré 
500 - 600 g skinn och benfri laxfilé
400 ml (1 burk) kokosmjölk
1 msk pressad citron (kan uteslutas)

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skölj, kärna ur och finhacka chilin. Ställ undan den så länge. Hetta upp oljan i en stekpanna. Stek löken och vitlöken på medelvärme i ca 5 minuter. Ha på curryn och saltet och låt allt steka någon minut under omröring. Tillsätt tomatpurén och chilin. Låt allt steka i ytterligare ca 5 minuter under fortsatt omröring. Skär laxen i tärningar. Ha i dem och låt dem steka i ca 2 - 3 minuter. Häll på citronsaften och sedan kokosmjölken. Låt det koka i ca 2 - 3 minuter. Smaka av.


2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.