torsdag 19 maj 2016

Nigeriansk böngryta


För ett tag sedan lånade jag en bok som heter 'Det goda Afrika' skriven av Ove Pihl. I boken fanns det flera recept som jag tyckte verkade intressanta och som jag skrev av för att testlaga framöver. Först ut är denna heta nigerianska böngryta. Nog för att jag gillar stark mat men jag var lite väl generös med piripirin vilket gjorde att grytan blev superstarkt. Inget för en känslig mage direkt. Som tur är mildrades hettan lite av basmatiriset och de färska grönsaker som jag serverade till. Trots chilihetta, à la eldsprutande drake, så hann jag känna lite av de andra smakerna och kunde konstatera att grytan var smakrik och god. Eftersom chilin tog över så är det svårt att göra en helt rättvis smakbedömning, vilket ger mig en anledning till att laga denna gryta fler gånger. Det hade jag visserligen ändå tänkt att göra för förutom att den är nyttig är den väldigt enkel att laga och dessutom görs den på billiga ingredienser, vilket alltid uppskattas.

Nigeriansk böngryta
1 msk rapsolja
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
2 tsk farinsocker
2 msk tomatpuré
1 tsk torkad timjan
1 tsk mald koriander
2 - 3 krossade torkade piripiri (jag hade i 5 - 6 stycken, vilket jag tycker blev för mycket)
ca 1 tsk salt
500 g krossade tomater
1 - 2 dl vatten
400 g kokta vita bönor (se här)  alternativt  2 tetror eller 2 normalstora burkar med konserverade naturella vita bönor. 

Gör så här: 
Skala löken och vitlöken. Strimla löken och finhacka vitlöksklyftan. Hetta upp oljan i en stekpanna. Stek löken och vitlöken på medelvärme  i ca 5 minuter. Tillsätt tomatpuré, timjan, koriander, pirpiri och salt. Låt allt steka i ca 5 minuter under omröring. Tillsätt de krossade tomaterna. Lägg på ett lock och låt såsen koka på svag värme i ca 20 - 25 minuter. Rör om då och då. Späd med vattnet, lite i taget, under tiden. Tillsätt bönorna (om du använder konserverade bönor ska de hällas av och helst också sköljas under rinnande kallt vatten innan de tillsätts). Låt allt koka i ytterligare ca 5 minuter eller tills bönorna är varma. Smaka av. Garnera gärna med lite hackad färsk koriander eller persilja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.