torsdag 5 maj 2016

Cauliflower butter masala


Trevlig Kristihimmelsfärdsdag på er allihop. Härligt med lite extra ledigt nu när det är så underbart väder. Jag antar att många av er plockar fram grillen idag. Tyvärr har jag en jättetråkig typ av astma, som gör så att jag får svårt att andas av alla former av dofter, lösningsmedel och rök, vilket innebär att det inte blir så mycket grillande för oss. Tur att det finns så mycket annat gott och spännande att äta istället, som t.ex. denna indiska blomkålsgryta.

Cauliflower butter masala är ett vegetariskt alternativ till den indiska rätten chicken butter masala eller smörkyckling, som den också kallas. Jag utgick ifrån flera olika recept, som jag tagit del av på nätet, när jag lagade till denna underbart goda gryta. Den blev lagom kryddstark och härligt krämig. Vi serverade den med lite luftigt basmatiris och en klick äpple och dadelchutney (se här).  

Tips! Det går att ersätta blomkålen med den indiska osten paneer (se här), men eftersom jag hade ett blomkålshuvud i kylen så valde jag att ha i det den här gången.

 Cauliflower butter masala
4 portioner
350 - 400 g färska blomkålsbuketter
1 vitlöksklyfta
1 liten gul lök
ca 2 msk rostad lök
2 tsk finriven färsk ingefära
1 msk rapsolja
1 msk tomatpuré
½ tsk malen koriander
2 tsk garam masala
½ - 1 tsk chilipulver
1 tsk salt
2 ½ dl vatten
2 msk tomatketchup
ca 200 g kokta kikärtor (se här)  eller  1 tetra alternativt 1 burk konserverade kikärtor
2 ½ dl grädde  (jag använde mat 4%)
ca 1 msk smör
Eventuellt lite hackad persilja  eller  färsk koriander till garnering

Gör så här: 
Skala och finhacka vitlöken. Skölj blomkålsbuketterna och låt dem rinna av. Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Ha i blomkålen, löken, vitlöken, ingefäran och den torkade löken. Låt detta steka på medelvärme i ca 2 - 3 minuter. Tillsätt tomatpuré, koriander, garam masala, chilipulver och salt. Låt allt steka, under omröring, i ytterligare ca 2 - 3 minuter. 

Häll på vattnet och rör ner ketchupen samt kikärtorna (konserverade kikärtor ska först hällas av och gärna sköljas i ett durkslag under rinnande vatten innan de tillsätts). Lägg på ett lock och låt det hela puttra i ca 8 - 10 minuter. Tillsätt grädden, lite i taget. Låt det hela småkoka i ytterligare ca 5 minuter eller tills blomkålen är så mjuk som du vill ha den. Rör ner smöret. Smaka av.

Jag upprepar ett tidigare tips på hur du får ett luftigt basmatiris.
Gör så här: mät upp riset och häll det i en trådsil (3 dl okokt ris brukar vara ganska lagom till 4 portioner). Skölj riset under rinnande kallt vatten tills vattnet som rinner ur blir klart i färgen. Koka upp dubbelt så mycket vatten som mängden ris. Häll riset i kastrullen. När vattnet kokat upp igen så sänker du värmen till den lägsta. Lägg en dubbelvikt kökshandduk mellan kastrullen och locket. Låt riset stå och svälla i ca 15 minuter eller tills det är så mjukt som du vill ha det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.