onsdag 29 augusti 2018

Grön pesto gjord på solroskärnor


I helgen när jag städade uterummet slängde jag vår basilikaplanta. Innan den åkte i komposten plockade jag dock av alla kvarvarande blad och gjorde en härlig pesto på dem. Jag använde solrosfrön istället för pinjefrön, eftersom jag får lite allergikänning av pinjefrön. Jag frös in peston i små plastburkar, så nu har vi smarrig grön pesto att tillgå hela vintern 👍. 

När jag skrev upp det här receptet för många år sedan så hade jag inte en aning om att jag skulle börja blogga, och därmed behöva ange receptkällor, därför har jag tyvärr inte skrivit upp vart det ursprungliga receptet kommer ifrån. 

Grön pesto gjord på solroskärnor
ca 50 g solrosfrön
30 - 40 g färsk basilika
½ - 1 dl olivolja
1 pressad vitlöksklyfta
ca ½ dl fint riven parmesanost
salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Mixa solrosfröna ganska fint. Lägg över dem i en skål och ställ undan dem så länge. Mixa sedan basilikan. Blanda basilikan med solrosfröna och tillsätt resterande ingredienser. Blanda väl. Smaka av med salt och svartpeppar. Förvara kallt.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.