torsdag 10 juni 2021

Kryddig morotssoppa

 

Idag tänker jag göra så lite som möjligt för jag är jättetrött. Igår bråkade mina fingrar extra mycket så jag tappade saker flera gånger. Det är inte roligt alls, speciellt inte när man försöker laga mat, och jag blir väldigt muskeltrött i mina armar. Trots detta fingerelände lyckades jag ändå få till en god lunch. Vi hade nämligen färdigskivade morötter och hackad lök i frysen som jag kunde ta upp och använda i en god soppa. Det är bra att ha lite frysta "halvfabrikat" att ta till när kroppen inte riktigt vill samarbeta. 

Kryddig morotssoppa
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar
ca 1 kg morötter (kan bytas ut mot ca 750 - 800 g frysta morötter)
1 vitlöksklyfta
1 tsk malen gurkmeja
1 ½ tsk malen spiskummin
1 - 2 tsk malen chilipeppar
ev. 1 krm malen kanel (jag hade inte i detta)
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad oregano
500 g passerade tomater
9 - 10 dl vatten (Tips! använd tomatförpackningen som mått)
2 grönsaksbuljongtärningar eller svampbuljongtärningar
Salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala morötterna och skär dem i slantar. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt morötterna och låt dem steka med i ca 5 minuter. Ha i vitlöken, kryddorna och örterna och låt allt steka, under omrörning, i ytterligare någon minut. Häll i tomaterna och vattnet. Smula i buljongtärningarna. Rör om. Låt soppan koka upp. Sänk sedan värmen under grytan så att soppan bara småkoka. Lägg på ett lock och låt soppan puttra på svag värme i ca 40 - 45 minuter, eller tills morötterna är riktigt mjuka. Ta av grytan från värmen. Mixa soppan slät, med en stavmixer eller i matberedaren. Sätt sedan tillbaka soppan på värmen igen och låt den sjuda någon minut. Smaka av med salt och svartpeppar. 

Tips! Det går att utesluta stekningen. Blanda då alla ingredienser, förutom saltet och svartpepparn, i en gryta och koka sedan soppan enligt anvisningarna i receptet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.