lördag 3 juli 2021

Piroger med spenat och fetaost

 

De senaste veckorna har jag inte varit lika rörlig som vanligt. Jag har nämligen jätteont i min ena fot. För några dagar sedan kunde jag inte ens stödja på den onda foten. På vårdcentralen misstänkte de först att jag hade fått gikt, men eftersom mina blodprover såg bra ut är det troligtvis någon annan typ av inflammation i mina ledband och senor (inget ovanligt när man har EDS). Alltid är det något som ska ställa till förtret... Suck!

Innan jag hade för ont för att stödja på foten bakade jag ett gäng mumsiga piroger. Jag ville ha lite "snabbmat" i frysen inför semestern, och just piroger är toppen att ta med sig om man ska åka någonstans eftersom de är lika goda kalla som varma. Idag ska vi packa med oss några piroger och åka ner till lotten. När vi väl har tagit oss dit är min tanke att jag ska inta viloläge i hammocken och se på när maken vattnar. Sedan kanske det blir ett svalkande dopp i sjön, om jag klarar av att ta mig i vill säga. 

Senare i eftermiddag och ikväll ska vi kolla på fotboll ⚽. Jag håller tummarna för att Danmark går vidare. 

Ha en riktigt trevlig helg! 🌻

Piroger med spenat och fetaost
blir 10 piroger
Deg: 
ca 10 - 12 dl vetemjöl
1 påse torrjäst (à ca 16 g)
1 msk strösocker
1 ½ tsk salt
3 dl vatten, ca 40 C varmt
½ dl rapsolja
2 msk smält smör
1 rumsvarmt ägg
Fyllning:
1 msk olivolja
2 gula lökar
1 - 2 vitlöksklyftor
750 g fryst bladspenat, tinad och väl avrunnen
½ tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
½ - 1 tsk torkad mynta (kan uteslutas eller bytas ut mot oregano eller timjan)
ca 200 g smulad fetaost

Gör så här: 
Blanda 10 dl av mjölet med torrjästen i en degbunke. Låt det stå i ca 10 minuter. Blanda ner sockret och saltet. Häll i vattnet, oljan och smöret. Knäck ägget och ha i det i bunken. Blanda allt till en smidig deg. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta och knåda den några minuter. Tillsätt lite mer mjöl, under tiden, om degen känns kladdig. Forma en boll av den knådade degen och lägg den i bunken. Täck bunken med ett lock, eller plastfolie, och låt den stå i rumstemperatur i ca 120 minuter. 

Gör under tiden fyllningen. 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en stekpanna. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 - 6 minuter, eller tills den mjuknat. Krama ur vätskan ur spenaten med hjälp av händerna( Tips! om du har svaga händer kan du använda en potatispress). Grovhacka sedan den urkramade spenaten. Ha i den, samt vitlöken, i stekpannan och låt allt steka i ca 2 - 3 minuter. Krydda med salt, svartpeppar och mynta. Flytta över fräset till en skål som du sedan ställer i kylen tills det är dags att baka ut pirogerna.  

Utbakning

Blanda det kalla spenatfräset med fetaosten. Ställ sedan undan det så länge. 

Klä två plåtar med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta och dela den i 10 lika stora delar. (jag väger hela degen och delar vikten i 10, sedan väger jag upp de 10 delarna). Forma runda bollar av degbitarna. Kavla ut dem till runda cirklar, à ca 18 cm i diameter (jag kavlade ut 5 i taget). Lägg 1/10 av fyllningen på mitten av varje cirkel. Vik i hop dem till en pirog och nyp ihop kanten. Lägg dem glest på plåtarna. Täck dem med bakdukar och låt dem jäsa i ca 20 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 225 C. 

Pensla pirogerna med uppvispad ägg och grädda dem i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Ta ut dem ur ugnen och lägg över dem på ett bakgaller. Täck dem med bakdukar och låt dem svalna lite eller kallna helt. Pirogerna går att frysa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.