lördag 24 juli 2021

Zucchini- och äggröra med sazonkrydda

 

Idag blir det återigen ett recept med zucchini. Denna gång i form av en kryddig zucchini- och äggröra, smaksatt med bland annat den latinamerikanska kryddan 'sazon'. Receptet kom till en dag när jag inte hade lust att laga någon avancerad mat som tog lång tid, utan ville göra något snabbt och enkelt. Det blev inte världens snyggaste maträtt, men den var definitivt mer tilltalande för gommen än vad den var för ögat. Både jag och maken tyckte att det var jättegott, så jag kommer med största säkerhet att göra denna maträtt fler gånger och testa olika smaksättningar. Jag käkade färska grönsaker till min portion och maken fick kokt matvete till sin. 

Zucchini- och äggröra med sazonkrydda
ca 4 portioner
1 - 2 msk rapsolja
2 gula lökar
1 kg zucchini
2 -3 tsk sazonkrydda (se här)
2 tsk chilipeppar
ca 1 tsk salt, eller mängd efter egen smak
4 - 5 ägg (jag använde 4 stora ägg à ca 65 - 70 g)
4 - 5 msk kallt vatten
ca 1- 1 ½ dl riven lagrad ost
Till servering: 
En blandad sallad samt ev. ett gott bröd eller någon form av matgryn (t.ex. matvete)

Gör så här: 

Skala och finhacka löken. Skölj och ansa zucchinin. Skär den i små jämnstora tärningar, ca 1 x 1 cm.

Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Ha i zucchinin och låt allt steka på hög värme i ca 10 - 15 minuter, eller tills zucchinin fått färg och mjuknat så mycket som du vill att den ska göra. Ha i kryddorna och saltet och låt allt steka under omrörning i ytterligare någon minut. 

Vispa ihop äggen med vattnet i en skål. Häll sedan i detta i stekpannan. Stek under omrörning i några minuter tills äggröran har stelnat. (Bli inte avskräckt över att det ser ut som om allt har skurit sig, för det är så det ska se ut). Smaka av. Strö på osten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.