måndag 22 mars 2021

En variant av 'Sazon' (latinamerikansk krydddmix)

 

Sazon är en kryddblandning som används flitigt i det latinamerikanska köket. Det finns en hel uppsjö av olika varianter på denna kryddmix, men jag valde att utgå ifrån ett recept som jag hittade på bloggen 'Kevin is cooking' (se här). I originalreceptet ingår det en krydda som heter acciote (som är malda anattofrön), men Kevin tipsar om att man kan byta ut detta mot paprikapulver och gurkmeja, vilket jag också gjorde. Den färdiga kryddmixen blev smakrik utan att vara stark. Jag kan tänka mig att den passar bra i många olika maträtter. Jag använde kryddmixen när jag lagade puertoricanska bönor med ris, men det receptet får ni en annan dag. 

Sazon
2 msk malen spiskummin
2 msk malen koriander
1 ½ - 2 msk torkade oregano
1 msk paprikapulver
2 - 3 tsk malen gurkmeja
2 tsk grovmalen svartpeppar
2 tsk lökpulver
1 tsk vitlökspulver (jag hade inte i detta)

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en skål. Häll sedan blandningen i en burk med tillhörande tätslutande lock. Sätt på locket och förvara burken torrt och mörkt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.